ОЛЕОЛЕ Автор рядків:
-------------------------------------------------------
> И ещё волнует меня тема присутствия в нашей жизни
> двойного учёта - бухгалтерского и налогового. Ну ,
> хоть убейте, не могу согласиться с логикой такого
> "построения" учёта...
==
Quote
Вячеслав ВАРЕНЯ. Рекомендації щодо гармонізації бухгалтерського і податкового обліку
у страховиків, що здійснюють страхування інше, ніж страхування життя.
На практиці з’ясувалося, що оминаючи бухгалтерський облік, спростити податковий облік неможливо. Законодавець не визначив систему регістрів для обробки и систематизації даних первинного обліку, як це передбачено системою бухгалтерського обліку і без чого при наявності значного масиву даних не обійтися. Тому в багатьох випадках податковий облік здійснюється хаотично, кожний платник податку визначав для себе, як систематизувати інформацію, що міститься у первинних документах [5, с.36].
Мінфін України вже давно опікується проблемою поєднання бухгалтерського і податкового обліку затвердивши спочатку Рекомендації з бухгалтерського обліку валових витрат і валових доходів [8] , в рамках яких бухгалтерам було запропоновано вести облік валових доходів і валових витрат на балансових рахунках відповідно - 48 "Валові доходи" і 18 "Валові витрати".
Потім Мінфін України затвердив П(С)БО – 17, яким була зроблена спроба уніфікувати інформацію податкового і бухгалтерського обліку за визначенням фінансового результату діяльності підприємств [9].
Нещодавно Мінфін України зазначив, що „стратегічними напрямами удосконалення бухгалтерського обліку в Україні, затвердженими Методологічною радою з бухгалтерського обліку при Міністерстві фінансів України, передбачаються: ... 2) узгодження норм положень (стандартів) бухгалтерського обліку і податкового законодавства з метою уніфікації податкового і бухгалтерського обліку за визначенням фінансового результату діяльності підприємств” [7].
Тобто Мінфіном України визнав, що стратегічна мета відносно уніфікації податкового і бухгалтерського обліку поки що не досягнута.
Спосіб суміщення бухгалтерського і податкового обліку.
В різних джерелах інформації наводяться різні можливі способи гармонізації бухгалтерського і податкового обліку.
Проте, на думку автора, найбільш прийнятним є спосіб запропонований Євсєєвою О. – інформація про валові доходи і валові витрати відображається в системі регістрів бухгалтерського обліку на транзитних рахунках 700 „Валові доходи” і 800 „Валові витрати” [10, с.12-20]. Цей спосіб передбачає транзитне використання цих рахунків за аналогією з 48 "Валові доходи" і 18 "Валові витрати", що були запропоновані Мінфіном України ще до введення в дію нового плану рахунків. Пропонується донарахування валових доходів (валових витрат), на суму, обчислену згідно з податковим законодавством, що перевищує суму, обчислену за даними бухгалтерського обліку, відображати за дебетом рахунку 700 (800) і кредитом 700 (800). У випадку виникнення потреби відобразити суму перевищення валових доходів (валових витрат), що обчислена за даними бухгалтерського обліку над даними обчисленими згідно податкового законодавства, за дебетом рахунку 700 (800) і кредитом 700 (800) методом сторно. Аналогічно методом сторно за проводкою дебет рахунку 700 (800) і кредит рахунку 700 (800) корегується сума ПДВ у складі авансів тощо.
Враховуючи вплив амортизації на визначення фінансового результату як за правилами бухгалтерського обліку, так і за правилами податкового обліку, автором запропоновано запровадити ще один „податковий” балансовий рахунок 130 „Амортизація основних фондів”, методика використання якого аналогічна методиці використання рахунків 700 „Валові доходи” і 800 „Валові витрати”. До цього рахунку бажано відкрити субрахунки за групами основних фондів, у розрізі яких бухгалтером у податковому обліку нараховується амортизація основних фондів.
Використання рахунків 130 „Амортизація основних фондів”, 700 „Валові доходи”,800 „Валові витрати” не передбачено діючим Планом рахунків і Інструкцією по його застосування .
Водночас у Інструкції зазначено, що субрахунки використовуються підприємствами, виходячи з потреб управління, контролю, аналізу й звітності та можуть ними доповнюватися введенням нових субрахунків (рахунків другого, третього порядків) із збереженням кодів (номерів) субрахунків цього Плану рахунків. Ведення аналітичного обліку та кореспонденції рахунків, що не наведена в Інструкції, встановлюється підприємством, виходячи з норм цієї Інструкції, положень (стандартів) бухгалтерського обліку, інших нормативно-правових актів з бухгалтерського обліку та управлінських потреб.
Тобто, з метою поєднання бухгалтерського і податкового обліку, страховику необхідно передбачити у наказі про облікову політику можливість застосування таких рахунків, як 130 „Амортизація основних фондів”, 700 „Валові доходи”, 800 „Валові витрати”.
_____________________________________________________
"И сказали люди, это пришел тот, которого мы ждали" ©Л.И.Брежнев.
Трубы могут быть бумажными, но документы должны быть железными.