Головна порталу Дт-Кт  
Головна ДКНовиниПублікації ДКПередплатаДовідникиБланки, формиКонсультаціїДокументи


Розширений пошук по форуму

Курьерская служба не выдает ТТН на перевозку груза: что делать предприятию?

Відправлено користувачем Mariyana 
Список форумів Список тем Нова темаПопередня тема Наступна тема
Всем добрый день, колеги smiling smiley

У меня возникли прения с Новой почтой о ТТН-ках на перевозку грузов.....
И тут я нашла на uteka статью с таким красивым названием...[uteka.ua]
Но она доступна лишь подписчикам, которым я не являюсь.
Прошу помочь почитать статью /возможно, у вас, коллеги, есть подписка/ или дельным советом.
моя почта mariana3815580@gmail.com
Є така косультація від Інтербухгалтерія..
Наше підприємство придбаває раз на місяць канцтовари, які нам продавець доставляє кур’єром. Чи має бути в такому випадку оформлена ТТН?

ВІДПОВІДЬ: Товарно-транспортна накладна (далі — ТТН) є основним документом на перевезення вантажів (п. 11.1 Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених наказом Мінтрансу України від 14.10.1997 р. № 363, далі — Правила перевезень вантажів). ТТН слід оформлювати під час перевезення вантажу на договірних засадах. Тобто ТТН потрібно складати, саме коли договором передбачено обов’язок перевезти товар з однієї точки до іншої. При перевезенні товарно-матеріальних цінностей для власних потреб можна обійтися й без неї (підійде накладна або інший документ, який підтверджує право власності). Про це ми детально писали в коментарі «Нова форма ТТН — основний документ на перевезення вантажів», а також у матеріалі «Товарно-транспортна накладна: порядок заповнення в деталях», опублікованих у газеті «Інтерактивна бухгалтерія» № 10/2014 та № 25/2014 відповідно.

Правила перевезень вантажів не регламентують перевезення небезпечних, великовагових, великогабаритних вантажів, пошти й перевезення вантажів у міжнародному сполученні. Такі перевезення мають власні особливості стосовно виконання комплексу вимог під час вантажно-розвантажувальних робіт, процесу перевезення та його документального оформлення, а також узгодження цих правил із відповідними компетентними установами. Тобто ці перевезення, зокрема, пошти, мають здійснюватися в окремому від перевезення вантажів порядку й окремо документуватися.

У Класифікаторі видів економічної діяльності — ДК 009:2010 — поштова та кур’єрська діяльність об’єднані під одним кодом «53». Водночас поштова та кур’єрська діяльність не одне і те ж саме.

На замітку!

Послуги поштового зв’язку — продукт діяльності оператора поштового зв’язку з приймання, обробки, перевезення та доставки (вручення) поштових відправлень, виконання доручень користувачів щодо поштових переказів, банківських операцій, спрямований на задоволення потреб користувачів.
Оператор поштового зв’язку (оператор) — суб’єкт підприємницької діяльності, який у встановленому законодавством порядку надає послуги поштового зв’язку (ст. 1 Закону України «Про поштовий зв’язок» від 04.10.2001 р. № 2759-III). Таким чином, тільки оператори поштового зв’язку надають послуги поштового зв’язку, у той час як кур’єрські послуги може надавати будь-який суб’єкт господарювання.

Під час надання поштових послуг товарно-транспортна накладна не є обов’язковою, тож можна обійтися й без неї. А от під час кур’єрських послуг — іще слід з’ясувати. Тож у такому випадку слід розібратися: чи належить кур’єрська доставка до перевезення матеріальних цінностей у розумінні Правил перевезень вантажів для складання ТТН?

Ми вже неодноразово зазначали, що обов’язкове оформлення ТТН передбачене саме для надавача послуг із перевезення на договірних умовах, а не під час перевезення для власних потреб. У загальному порядку договір про перевезення вантажів — двостороння угода між перевізником, вантажовідправником чи вантажоодержувачем, що є юридичним документом, яким регламентуються обсяг, строк й умови перевезення вантажів, права, обов’язки та відповідальність сторін щодо їх додержання (р. 1 Правил перевезень вантажів). Якщо в договорі не передбачено послуги з перевезення (не важливо — платної чи безкоштовної), а продавець доставляє кур’єром товар до покупця власним транспортом, то таку доставку можна розглядати як виконання договору купівлі-продажу (згідно з яким, наприклад, передбачено, що право власності на товар переходить до покупця в момент отримання ним товару, який слід передати на його території). А відтак можна обійтися й без оформлення ТТН.

Хоча Мінінфраструктури свого часу наголошувало, що будь-яке перевезення вантажу (товару) від відправника одержувачу неможливо класифікувати як перевезення для власних потреб (оскільки змінюється власник вантажу, нехай навіть і на кінцевій стадії товарно-транспортного процесу). І тому під час такого перевезення слід оформлювати ТТН (лист від 03.09.2013 р. № 10092/25/10-13). Ми із цією позицією не погодилися (детальніше — у коментарі «Відсутня ТТН: чи будуть податкові витрати з перевезення вантажу та податковий кредит із ПДВ» газети «Інтерактивна бухгалтерія» № 144/2013). Згодом упевненості в наших доводах нам додав пізніший лист Мінінфраструктури від 11.03.2014 р. № 2455/25/10-14, у якому вже не зазначалося щодо необхідності застосовувати ТТН під час перевезення для власних потреб.

У разі доставки товару кур’єром без автотранспорту є ще один додатковий аргумент, що ТТН не треба складати. Так, для складання ТТН потрібні щонайменше дві сторони: обов’язково — перевізник, а також вантажовідправник або вантажоодержувач.

Перевізник — це фізична або юридична особа — суб’єкт господарювання, що надає послуги з перевезень вантажів або здійснює за власний кошт перевезення вантажів автомобільними транспортними засобами (р. 1 Правил перевезень вантажів). Тобто якщо кур’єр від продавця доставляє товар, скажімо, пішки чи тролейбусом, тоді продавця аж ніяк не можна розглядати як перевізника, адже не відбувається «перевезення вантажів автомобільними транспортними засобами», то й тут складати ТТН точно не потрібно.

Єдиний момент, коли можуть виникнути запитання від контролерів, це у випадку, якщо підприємство окремо оплачує вартість придбаних цінностей і доставку. У цій ситуації контролери можуть угледіти в доставці товару кур’єром на автотранспорті перевезення вантажу. Аби уникнути схожих непорозумінь, особливо якщо йдеться про доставку, приміром, у 30 грн, і в контрагентів немає бажання братися за заповнення ТТН, тоді простіше вартість доставки включити до вартості придбаного товару.

Анастасія НЄВСЬКА,

бухгалтер-експерт
газети «Інтерактивна бухгалтерія
Список форумів Список тем Нова темаПопередня тема Наступна тема
Вибачте, тільки зареєстровані користувачі можуть писати в цьому форумі.

Авторизуватись



Повідомлення, розміщені на форумах ДК-порталу, відображають лише особисту позицію авторів повідомлень.
Адміністрація форумів не несе відповідальності за їх зміст.

© 2023 "Дебет-Кредит", український бухгалтерський портал, web_dk [ @ ] gc.com.ua





0.00027500000000003