Облік заміни шин
Підстави заміни шин
Згідно з п. 3.2 Норм №488, підставою для списання пневматичних шин є досягнення фактичного пробігу шини за установленими нормами. Крім того, якщо виявлено експлуатаційні чи виробничі дефекти, з якими шини не допускають до експлуатації з огляду на небезпечність їхнього технічного стану, або вони вже не підлягають ремонту, ви маєте право списати їх (пункти 3.2 та 7.5 Норм №488).
Коли міняти шини
Забороняється експлуатація транспортних засобів, якщо:
• шини легкових автомобілів та вантажних автомобілів з дозволеною максимальною масою до 3,5 т мають залишкову висоту малюнка протектора менше 1,6 мм, вантажних автомобілів з дозволеною максимальною масою понад 3,5 т — 1,0 мм, автобусів — 2,0 мм;
• шини мають місцеві пошкодження (порізи, розриви тощо), що оголюють корд, а також розшарування каркаса, відшарування протектора і боковини.
Пункт 31.4.5 Правил дорожнього руху
Нормативний експлуатаційний пробіг автошин наведено в Нормах №420 та №488, а ще можна використати норми, встановлені самими виробниками шин. Шини списують за рішенням комісії (п. 7.1 Норм №488). У разі досягнення фактичного пробігу шин у картці обліку пробігу (наробітку) пневматичної шини (додаток 5 до Норм №488) зазначають сумарний пробіг до списання та інформацію про подальше використання шини. У такому разі ця картка має статус акта списання шин. Картку підписують члени комісії з питань втрати пневматичними шинами споживчих властивостей. У разі дострокового списання шин їх списання слід оформити окремим актом списання за вимогами правил експлуатації пневматичних шин (п. 7.5 Норм №488). До такого акта додають картки обліку пробігу (наробітку) пневматичних шин.
Документування та бухоблік
Роботи щодо заміни шин, як і саму вартість нових шин, не відносять до реконструкції, модернізації, технічного переозброєння та інших видів поліпшення автомобіля. Це випливає з п. 3.19 Положення №102. Тож заміна старих шин на нові — це роботи з підтримання ТЗ у робочому стані. А податківці і взагалі вважають, що ці витрати пов'язані з техоглядом авто — див. ЗІР, підкатегорія 102.07.20. Придбані шини обліковують на дебеті субрахунка 207 «Запасні частини».
Відповідно до п. 7.1 Норм №488, на кожну шину слід завести картку обліку пробігу (наробітку) пневматичної шини за формою, наведеною в додатку 5 до Норм №488. Для фіксування факту зносу шин та необхідності їх заміни на нові варто, щоб механік або водій авто подав керівнику підприємства або ж начальнику транспортного відділення доповідну записку в довільній формі та картку обліку пробігу (наробітку) пневматичної шини. Для передання шин в експлуатацію (заміни старих шин на нові), як і у випадку АБ, можна використовувати Накладну-вимогу на відпуск (внутрішнє переміщення) матеріалів форми №М-11. До речі, при придбанні авто шини вже встановлені (ще є й одна запасна), тож окремо їх обліковувати не треба: їхня вартість уже потрапила до первісної вартості об'єкта ОЗ.
Витрати, які здійснюються для підтримання об'єкта ОЗ у робочому стані (техогляд, нагляд, обслуговування, ремонт тощо) та одержання первісно визначеної суми майбутніх економічних вигід від його використання, включаються до складу витрат звітного періоду (п. 15 П(С)БО 7). Тож витрати на заміну шин (вартість самих шин та затрати на їх встановлення та балансування коліс), на нашу думку, відображають у періоді передання шин в експлуатацію (заміни старих на нові).
Деякі фахівці вважають, що витрати на нові встановлені шини слід відображати в періоді їх фактичного списання з експлуатації. Звісно, такий підхід теж має право на існування, а наші контраргументи аналогічні до тих, які наведені в попередньому розділі щодо АБ. Витрати на нові шини, як і витрати на АБ, потраплять до витрат звітного періоду залежно від того, з якою метою використовують авто, — проведення Д-т 23 (91, 92, 93, 949) — К-т 207. Списання старих шин в обліку не відображають: адже відповідні витрати вже було визнано при введенні їх в експлуатацію (згідно з підходом, який пропонує автор).
Періодичну заміну літніх шин на зимові та навпаки відображають лише в картках пробігу шин. Навесні бухгалтер просто припинить фіксувати пробіг у картці для зимових коліс та поновить його в картці для літніх, а восени — навпаки. Витрати на купівлю сезонного комплекту шин фіксують так, як описано вище.
Податковий облік
Податок на прибуток. Заміна шин — це не ремонт автомобіля, а роботи з підтримання ТЗ у робочому стані (див. п. 3.19 Положення №102). Завдяки абз. «г» пп. 138.8.5, абз. «в» пп. 138.10.2, абз. «д» пп. 138.10.3 ПКУ витрати на заміну шин та витрати на нові шини, як затрати на підтримання ТЗ у робочому стані, потраплять до податкових. Головне — щоб такі затрати були документального підтверджені (п. 138.2 ПКУ).
Як і у випадку з АБ, податковий облік витрат на заміну шин залежатиме від мети використання автомобіля. Витрати, які потраплять до податкової собівартості реалізованих товарів (виконаних робіт, наданих послуг), слід показати в обліку з податку на прибуток за датою визнання доходу від реалізації таких товарів (робіт, послуг) — п. 138.4 ПКУ. У решті випадків, — коли авто використовується з адміністративною, збутовою чи іншою метою, — такі витрати показують у звітному періоді, в якому вони були здійснені, згідно з правилами ведення бухгалтерського обліку (п. 138.5 ПКУ). На наш погляд, їх відображають у періоді, коли шини було передано в експлуатацію. Хоча ви маєте право дослухатися до фіскальної позиції та відображати витрати на нові шини в періоді їх списання (зняття з експлуатації).
Податок на додану вартість. Право на ПК з ПДВ буде в тих випадках, коли шини (а саме авто, на яке їх поставили) використовують в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку (п. 198.3 ПКУ). Правила ПДВ-обліку тут такі самі, як описані в частині про акумулятори.