Головна порталу Дт-Кт  
Головна ДКНовиниПублікації ДКПередплатаДовідникиБланки, формиКонсультаціїДокументи


Розширений пошук по форуму :: по порталу

дорогоцінні метали

Відправлено користувачем Т.Н. 
Список форумів Список тем Нова темаПопередня тема Наступна тема
дорогоцінні метали
Чи потрібно вести облік дорогоцінних металів у комплектуючих виробах?
Re: дорогоцінні метали
може допоможе.....


«Благородні» необоротні
Облік дорогоцінних металів (ДМ) в основних засобах

Загальні положення
Для будь-якої держави ДМ є стратегічною сировиною, що обумовлює необхідність належного обліку та контролю за їх використанням.
До таких металів належать золото, срібло, платина і метали платинової групи (паладій, іридій, родій, рутеній та осмій). Вони можуть знаходитися в будь-якому стані та вигляді, зокрема, в сировині, сплавах, напівфабрикатах, промислових продуктах, хімічних сполуках, виробах, брухті та відходах тощо (п. 1 ст. 1 Закону України «Про державне регулювання видобутку, виробництва і використання дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння та контроль за операціями з ними» від 18.11.97 р. № 637/97-ВР, далі – Закон № 637).
При обліку ДМ слід дотримуватися, окрім Закону № 637, вимог таких нормативних документів:
1. Закону України «Про визначення розміру збитків, завданих підприємству, установі, організації розкраданням, знищенням (псуванням), недостачею або втратою дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння та валютних цінностей» від 06.06.95 р. № 217/95-ВР (далі – Закон № 217).
2. Постанови КМ України «Про організацію збирання та переробки відходів і лому дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння» від 10.04.92 р. № 187.
3. Інструкції про порядок одержання, використання, обліку та зберігання дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, затвердженої наказом Мінфіну України від 06.04.98 р. № 84 (далі – Інструкція № 84).
4. Інструкції про порядок проведення перевірок щодо додержання чинного законодавства при виконанні операцій з дорогоцінними металами і дорогоцінним камінням, затвердженої наказом Мінфіну України від 18.05.2001 р. № 240 (далі – Інструкція № 240).
5. Положення про порядок приймання і переробки відходів і лому дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, а також про порядок розрахунків із здавальниками за прийняті від них дорогоцінні метали і дорогоцінне каміння у вигляді відходів і лому, затвердженого наказом Мінфіну України, Мінекономіки України, Держкомресурсів України, Нацбанку України, Держріддорогмету України від 23.06.94 р. № 54/11/161/91/15 (далі – Положення № 54).
У п. 5.2 Інструкції № 84 наголошено, що підприємства організовують ведення обліку ДМ, які містяться у відповідних активах, що використовуються в будь-якій діяльності суб'єкта господарювання.
ДМ, що містяться у складі основних засобів, не потребують відокремленого відображення в бухгалтерському обліку, адже вони не є самостійними інвентарними об'єктами. На всіх етапах зберігання та експлуатації в господарській діяльності підприємства основних засобів, що місять ДМ, облік останніх у вартісному виразі не ведеться.
При цьому необхідно зазначити, що обліку підлягає маса ДМ, яка міститься в основних засобах, у натуральному виразі.
Слід зазначити, що п. 6.3 Положення № 54 забороняється знищувати, викидати, здавати у брухт із кольорових і чорних металів техніку, апаратуру, прилади та інші вироби, що містять ДМ, без попереднього вилучення цих металів з одночасним оприбуткуванням.
У свою чергу, підприємствам, які не мають власної виробничої бази для демонтажу техніки, дозволяється передавати списану техніку на спеціалізовані пункти збирання відходів і лому ДМ (п. 6.6 Положення № 54).
Згідно із ч. 1 ст. 5 Закону № 637 брухт ДМ підлягає зарахуванню до відповідного Держфонду. Здавання брухту в цей Фонд здійснюється шляхом відправки його на переробні підприємства чи підприємства, що займаються заготівлею та первинною переробкою брухту та мають ліцензію на такий вид діяльності (п. 6.8 Положення № 54).
Облік надходження
Дані про кількість ДМ, що містяться в основних засобах, відображуються у первинній обліковій документації, представленій наказом Мінстату України «Про затвердження типових форм первинного обліку» від 29.12.95 р. № 352.
При оприбуткуванні об'єкта до складу основних засобів складається акт приймання-передачі (внутрішнього) переміщення основних засобів (ф. № ОЗ-1). У ньому реквізитів для відображення ДМ у складі інвентарного об'єкта не передбачено. Проте після цього для об'єктів, що містять ДМ, в інвентарній картці обліку основних засобів (ф. № ОЗ-6) необхідно в графах 24 – 26, відповідно, вказати найменування, вид і масу ДМ в об'єктах, які надійшли.
Ці графи (незалежно від ступеня зносу основних засобів) заповнюються на підставі відомостей про вміст ДМ, зазначених у технічній документації (паспортах, формулярах, керівництвах з експлуатації тощо), або, за відсутності цих відомостей (наприклад, в імпортному обладнанні, застарілому вітчизняному обладнанні), за даними виробників чи комісійно – на підставі аналогів і розрахунків.
Слід пам'ятати, що облік таких металів ведеться за кожною номенклатурно-обліковою позицією з відображенням таких реквізитів, як назва (золото, срібло, платина, родій, паладій, іридій, рутеній, осмій), маса в чистоті (тобто без домішок) тощо (п. 5.4 Інструкції № 84).
В окремих випадках (коли комісійно визначити вміст ДМ неможливо через відсутність даних про їх наявність чи аналогів) у картці, на нашу думку, слід зробити запис, що в даному обладнанні можуть знаходитися ДМ, вміст яких буде визначено після списання об'єкта.
Облік вибуття
Бухгалтерський облік
Насамперед, звертаємо вашу увагу на те, що безоплатна передача техніки, апаратури, приладів та інших виробів, що містять ДМ і підлягають списанню, а також реалізація їх за цінами, нижчими за вартість ДМ, що містяться в них, – забороняється (п. 6.7. Положення № 54).
При передачі (безоплатній та за плату) основних засобів іншому підприємству складається ф. № ОЗ-1. При цьому, як ми вважаємо, відправник зобов'язаний у супроводжувальних документах вказати найменування і масу ДМ, що знаходяться в цих виробах.
Для визначення непридатності основних засобів до використання, можливості їх використання іншими підприємствами, організаціями, установами, неефективності або недоцільності їх поліпшення (ремонту, модернізації тощо) та оформлення відповідних первинних документів керівником підприємства створюється постійно діюча комісія.
Згідно із п. 5 Типової інструкції про порядок списання таких, що прийшли у непридатність будівель, споруд, машин, обладнання, транспортних засобів та іншого майна, що належить до основних засобів (фондів), затвердженої листом Мінфіну СРСР і Держплану СРСР від 01.07.85 р. № 100, до обов'язків зазначеної комісії, зокрема, входить:
• визначення можливості використання окремих вузлів, деталей, матеріалів об'єкта, що списується, і проведення їх оцінки;
• здійснення контролю за вилученням із основних засобів, що списуються, придатних вузлів, деталей, матеріалів, кольорових і ДМ, визначення їх кількості, ваги і контроль за їх здаванням на відповідний склад.
Якщо об'єкт ліквідується, однак, прийнято рішення стосовно можливості використання на підприємстві вузлів і деталей, що містять ДМ, зазвичай процес вилучення таких металів можна і не здійснювати, позаяк при цьому вимоги нормативних документів не порушуються (заборона накладається тільки на знищення, викидання і здавання у брухт виробів, що містять ДМ).
Ліквідація об'єктів оформлюється актом списання основних засобів (ф. № ОЗ-3) або актом на списання автотранспортних засобів (ф. № ОЗ-4), де в рядку «Наявність дорогоцінних металів» слід вказати, є чи немає в об'єктах, що списуються, ДМ. Це з'ясовується на підставі даних граф 24 – 26 ф. № ОЗ-6.
Надходження ДМ у результаті списання об'єкта основних засобів відображається в розділі «Розрахунок результатів списання об'єкта». В свою чергу, для заповнення цього розділу, а саме граф «Надійшло від списання», потрібний документально підтверджений факт щодо вилучення брухту, який містить ДМ. Ми вважаємо, що для документального підтвердженням в цьому випадку слід оформити акт про вилучення із об'єкта брухту ДМ (обрубків, стружки, контактів тощо), який, у свою чергу, складається особою, котра фактично здійснила розбирання об'єкта, тобто відповідальним за це працівником підприємства або залученим фахівцем. При вилученні частин об'єкта працівник або бригада працівників, котрі здійснюють ліквідацію, використовують дані технічної документації, в якій вказані вузли і деталі об'єкта, що містять ДМ, а також фактична маса такого металу.
З метою контролю бухгалтер може порівняти масу ДМ, що міститься в об'єкті основних засобів, з масою фактично отриманого брухту. При цьому слід ураховувати, що вага брухту, як правило, більша за чисту масу ДМ, зазначену в ф. № ОЗ-6.
Одержані ДМ у брухті прибуткуються за цінами можливої реалізації (див. таблицю). Суму, на яку здійснюватиметься подвійний запис, можна визначити на підставі даних про закупівельні ціни на відповідний брухт, установлені спеціалізованим підприємством. Для документального підтвердження цієї ціни можна використовувати їх прейскуранти або письмову відповідь такої організації, яка містить орієнтовну ціну на брухт, що приймається. Звертаємо увагу, що формування ціни брухту ДМ здійснюється на підставі діючих цін на ДМ, встановлених Нацбанком на дату оцінки, за відрахуванням вартості переробки брухту і відходів.
ДМ у брухті та відходах, одержані при списанні основних засобів, передаються на склад за накладною.
Зібрані брухт і відходи, по мірі накопичення на складі, реалізуються підприємствам, що займаються збиранням, первинною обробкою та вилученням з них «чистих» ДМ. При цьому на передачу ДМ виписується накладна.
Однак слід ураховувати, що залежно від технічних причин, пов'язаних з процесом вилучення ДМ спеціалізованою організацією, підприємство не обов'язково отримає дохід від продажу брухту в очікуваній сумі, первісно відображеній при його оприбуткуванні (як правило, ця сума буде дещо меншою). Зазначена розбіжність знайде відображення в так званому акті остаточного приймання (паспорті), що складається спеціалізованим підприємством та за яким здійснюється оплата вартості ДМ.
При виникненні такої різниці необхідно відкоригувати попередньо визначену вартість цінностей методом сторно.
Податковий облік
Важливо зазначити, що вартість оприбуткованого на баланс підприємства брухту, що містить ДМ, у податковому обліку не відображається (див. таблицю). Зокрема, вона не братиме участі в обліку приросту (убутку) балансової вартості, оскільки не відноситься до складу валових витрат.
Валові доходи виникають лише один раз – у момент переходу права власності на брухт ДМ. У цей же момент виникають і податкові зобов'язання з ПДВ.
З метою спрощення обліку при формуванні операції з поставки на спеціалізоване підприємство брухту слід виконати такі умови:
– у договорі на поставку необхідно передбачити, що переданий спеціалізованому підприємству брухт останній одержує спочатку у сховище без переходу права власності. Про це також слід зазначити й у паспорті, який виписується спеціалізованим підприємством при прийнятті брухту. В такому випадку право власності на брухт не переходить до спеціалізованого підприємства. В зв'язку із цим в обліку підприємства, що передає, не відображується реалізація (продаж, поставка);
– при оформленні спеціалізованим підприємством акта на партію вже відомі фактична кількість та вага ДМ у брухті та його вартість. У договорі на поставку слід зазначити, що дата підписання паспорта й буде вважатися моментом переходу права власності на брухт. Саме тоді підприємству, що поставляє брухт, слід відображати в обліку операції з реалізації (продажу, поставки).
Облік на складі
Згідно із п. 5.3 Інструкції № 84 облік ДМ і виробів, що їх містять, у місцях зберігання здійснюється у відповідних облікових регістрах (картках складського обліку, книгах гатункового обліку, журналах тощо), які реєструються в бухгалтерії і видаються матеріально відповідальним особам під розписку.
Книги чи журнали повинні бути пронумеровані, прошнуровані, підписані керівником підприємства чи особою, нею уповноваженою, та скріплені печаткою. Із зазначених норм випливає, що такі ж вимоги висуваються до облікових регістрів при використанні автоматизованих форм обліку.
Інвентаризація
Інвентаризація ДМ, що містяться в основних засобах, проводиться відповідно до п. 5.15 Інструкції № 84 одночасно з інвентаризацією самих об'єктів у терміни, встановлені для їх інвентаризації Інструкцією по інвентаризації основних засобів, нематеріальних активів, товарно-матеріальних цінностей, грошових коштів і документів та розрахунків, затвердженою наказом Мінфіну України від 11.08.94 р. № 69.
Наявність ДМ, що знаходяться в основних засобах, у разі неможливості перевірки в натурі, встановлюється за обліковими даними, технічними документами чи комісійно.
Інвентаризація ДМ, що містяться у відходах і брухті, здійснюється двічі на рік станом на 01.01 та 01.07 на місцях їх зберігання.
Інвентаризація ДМ обов'язкова при зміні матеріально відповідальних осіб, після стихійного лиха, при встановленні фактів втрати і розкрадання тощо.
Інструкція № 84 не передбачає ніяких форм інвентаризаційних описів та актів (про які, до речі, згадується в самій Інструкції), тому для інвентаризації ДМ підприємство може розробляти такі документи самостійно.
Відповідальність за порушення порядку обліку
Виходячи із норм п. 1.2 Інструкції № 240, контроль за одержанням, використанням, обліком і зберіганням ДМ здійснюється Державною пробірною службою.*
Співробітники зазначеної служби вправі перевіряти бухгалтерську, супровідну, обліково-технічну, нормативно-технічну, статистичну документацію з питань обігу ДМ (пп. 1.7.4 Інструкції № 240). Також вони можуть перевіряти порядок і строки інвентаризації ДМ, правильність відображення в обліку результатів інвентаризації, повноту постановки на облік ДМ у складі основних засобів (пп. 3.5.7 Інструкції № 240).
У разі виявлення порушення, контролер складає протокол, на підставі якого посадові особи можуть бути оштрафовані (п. 5.6 Інструкції № 240).
У ст. 1891 Кодексу України про адміністративні правопорушення йдеться, що порушення затверджених норм використання, норм втрат ДМ, норм використання, норм втрат відходів і брухту в процесі виробництва, встановленого порядку обліку або відсутність такого обліку, незабезпечення належних умов зберігання ДМ у процесі виробництва, встановленого порядку реалізації ДМ, установленого порядку збирання та здавання їх відходів і брухту – тягне за собою накладення штрафу на посадових осіб підприємств, установ та організацій і громадян – СПД від 8 до 20 н. м. д. г. (від 136 до 340 грн.).
Також слід звернути увагу на ст. 1 Закону № 217, відповідно до якої збитки, завдані підприємству, установі, організації працівниками, які виконують операції, пов'язані із закупівлею, продажем, обміном, перевезенням, доставкою, пересиланням, зберіганням, зокрема, промислових виробів та матеріалів, виготовлених з використанням ДМ, відходів і брухту, що містять ДМ, і які є винними у розкраданні, знищенні (псуванні), недостачі або наднормативних їх втратах, якщо вони допущені внаслідок недбалості у роботі, порушення спеціальних правил, інструкцій визначаються у подвійному розмірі вартості ДМ у чистому вигляді за ринковими цінами, що діють на день виявлення завданих збитків.
Особи, які безпосередньо не пов'язані з виконанням зазначених операцій, але визнані винними в розкраданні, знищенні (псуванні), недостачі або втраті ДМ, несуть таку саму матеріальну відповідальність (ст. 4 Закону № 217).
ДО ВІДОМА!
Підприємства – юридичні особи та їх відокремлені підрозділи всіх форм власності та видів економічної діяльності, в яких ДМ утворюються у вигляді брухту та відходів, та здійснюється їх поставка, подають органу державної статистики за місцезнаходженням Додаток до ф. № 2-дм «Звіт про залишки, надходження та використання дорогоцінних металів у вигляді брухту та відходів», затверджений наказом Держкомстату України від 14.10.2004 р. № 560.
Звітні періоди – перше півріччя, рік.
Терміни подання – 30 число після закінчення звітного періоду.


Таблиця. Відображення в обліку операцій зі здавання брухту ДМ

з/п Господарська операція Бухгалтерський облік Податковий облік
Дт Кт Сума, грн. ВД ВВ
1 Оприбуткований брухт, що містить ДМ 20911 746 500 – –
2 Відправлений брухт на спеціалізоване підприємство 2092 2091 500 – –
3 Складний акт про прийняття брухту в сховище 2093 2092 500 – –
4 Складений спеціалізованим підприємством паспорт (фактична вартість цінностей – 450 грн.) 377 712 540 450 –
5 Нараховано податкове зобов'язання з ПДВ 712 641 90 – –
6 Відкоригована попередньо визначена вартість:
- брухту, оприбуткованого на склад


– –
- брухту, відправленого на сторону


– –
- брухту, прийнятого в сховище


– –
7 Списана собівартість реалізованих ДМ у брухті 943 2093 450 – –
8 Одержана оплата від спеціалізованого підприємства 311 377 540 – –


____________
1 У договорі передбачений перехід права власності на брухт у момент підписання паспорта на партію. В такому разі доцільно відкрити субрахунки: 2091 «Інші матеріали на складі»; 2092 «Інші матеріали в путі»; 2093 «Інші матеріали, передані на зберігання».

Тимур Алієв
Наталія Кулікова Начальник контрольно-аналітичного управління Державної пробірної служби



«Бізнес-консультант», жовтень 2005 р., № 10 (30), с. 14 (www.akf.com.ua)
Дата підготовки 03.10.2005
Журнал «Бізнес-консультант»
____________
До відома
Примітки до статті...

* До речі, Мінфін затвердив зміни до Інструкції про порядок проведення перевірок щодо додержання чинного законодавства при виконанні операцій з дорогоцінними металами і дорогоцінним камінням (наказ від 26.09.2007 р. № 1063).
*******
Як наголошує Держпідприємництва, вимога про обов'язковість для підприємств недержавної форми власності вилучення з належних їм на правах власності устаткування та здачі вузлів, деталей і матеріалів, що містять дорогоцінні метали, не передбачена чинним законодавством, а значить, є незаконною. У чинному законодавстві відсутня норма щодо обов'язковості вилучення з устаткування й здачі вузлів, деталей і матеріалів, що містять дорогоцінні метали, у т. ч. й стосовно підприємств державної форми власності. Втім, держава, на правах власника вправі вимагати від цих підприємств вилучення з відпрацьованого устаткування вузлів, деталей і матеріалів, що містять дорогоцінні метали, але вимога вилучати й здавати вищевказані вузли, деталі й матеріали повинна здійснюватися з урахуванням можливої прибутковості або, навпаки, збитковості даної операції для підприємства, що в підсумку враховує державні інтереси (лист від 12.10.2007 р. № 7772).

Читайте на цю ж тему...

Інші публікації на цю саму тему:
• Світлана Замазій – «Списання основних засобів, що містять дорогоцінні метали, бюджетними установами» («Податки та бухгалтерський облік», 6 червня 2005 р., № 45 (812), с. 48 (www.factor.ua));
• Ганна Айвазова – «Інструменти виробничого призначення, що містять дорогоцінне каміння: особливості відображення в обліку» («Адвокат Бухгалтера», березень 2006 р., № 8 (110), с. 24 (www.ab.net.ua));
• фахівці редакції – «Особливості ліквідації основних засобів, які містять дорогоцінні метали» («ГоловБух», 23 травня 2007 р., № 29 (508), с. 83).


Подскажите пожалуйста .как быть списала и сдала на утилизацию прибор .а организация прислала мне акт .что там было золото и уплатили мне 300 грн.а я даже и не подозревала .что там ДМ .никакого учета ДМ не вела.статью прочитала .а были ли какие тоизменения по этому вопросу.может кудато отчеты нужно было сдавать .подскажите пожалуйста!
Список форумів Список тем Нова темаПопередня тема Наступна тема
Вибачте, тільки зареєстровані користувачі можуть писати в цьому форумі.

Авторизуватись



Повідомлення, розміщені на форумах ДК-порталу, відображають лише особисту позицію авторів повідомлень.
Адміністрація форумів не несе відповідальності за їх зміст.

© 2023 "Дебет-Кредит", український бухгалтерський портал, web_dk [ @ ] gc.com.ua





0.00033099999999997