Когда то в 2005 писал такое... может будет полезно..
ПДВ з експедиційних послуг
Розгляньмо обкладення податком на додану вартість супутніх експорту послуг у межах транспортно-експедиційної діяльності.
Про супутні послуги
Закон №2505 вніс зміни до низки податкових законів, у т. ч. і до Закону про ПДВ. Ці зміни набрали чинності з 31.03.2005 р.
Повністю було змінено і деталізовано перелік об’єктів оподаткування 1, виключено зі ст. 6 Закону про ПДВ пп. 6.2.2, який встановлює правила застосування нульової ставки при експорті послуг.
Тепер, згідно з п. 6.2 Закону про ПДВ, ставка податку становить 0% до бази оподаткування при експорті товарів і супутніх такому експорту послуг.
Супутні послуги - послуги, вартість яких включається відповідно до норм митного законодавства до митної вартості товарів, що експортуються або імпортуються (п. 1.14 Закону про ПДВ).
Особам, які надають транспортно-експедиційні послуги, для визначення того, які їхні послуги можуть оподатковуватися за нульовою ставкою, які звільнені від оподаткування, а які мають оподатковуватися за ставкою 20%, слід установити, чи є такі послуги супутніми експорту, чи ні та в якому режимі задекларовані товари, що переміщуються.
Крім того, транспортному експедируванню присвячено розділ 65 ЦКУ, але в цій статті ми торкнемося переважно не цивільно-правового характеру транспортної експедиції, а саме податкових нововведень, пов’язаних із обкладенням ПДВ транспортно-експедиційних послуг при експорті.
Як нараховується ПДВ
Згідно з пп. 3.1.3 Закону про ПДВ, об’єктом оподаткування є операції платників податків з вивезення товарів (супутніх послуг) у митному режимі експорту або реекспорту (далі - експорту).
Поняття митного режиму експорту наведене у ст. 194 МКУ. Це митний режим, відповідно до якого товари вивозяться за межі митної території України для вільного обігу без зобов’язання про їх повернення на цю територію та без встановлення умов їх використання за межами митної території України.
Вивезення товарів за межі митної території України в режимі експорту передбачає 2:
1) подання митному органу документів, що засвідчують підстави та умови вивезення товарів за межі митної території України;
2) сплату податків і зборів, встановлених на експорт товарів 3;
3) дотримання експортером вимог, передбачених законом.
Відповідно до ст. 274 МКУ, митна вартість товарів, що вивозяться (експортуються) з України на підставі договору купівлі-продажу або міни, визначається на основі ціни, яку було фактично сплачено або яка підлягає сплаті за ці товари на момент перетинання митного кордону України.
До митної вартості товарів, що вивозяться (експортуються), також включаються фактичні витрати, якщо вони не були раніше до неї включені:
а) на навантаження, вивантаження, перевантаження, транспортування та страхування до пункту перетинання митного кордону України;
б) комісійні та брокерські винагороди 4;
в) ліцензійні та інші платежі за використання об’єктів права інтелектуальної власності, які покупець повинен прямо чи побічно здійснити як умову продажу (експорту) товарів, які оцінюються.
Митна вартість товарів, що вивозяться (експортуються) з України на підставі договору, відмінного від договорів купівлі-продажу чи міни, визначається на основі ціни, підтвердженої комерційними, транспортними, банківськими, бухгалтерськими та іншими документами, що містять відомості про вартість товарів, які оцінюються, з урахуванням витрат на транспортування та страхування товарів до пункту перетинання митного кордону України.
Таким чином, експорт товарів на підставі договору купівлі-продажу чи міни дозволяє включити до митної вартості товарів більше супутніх послуг, що надаються експедитором за договором експедирування 5, ніж при експорті за іншими договорами.
Слід зазначити, що перелік супутніх транспортно-експедиційних послуг при експорті порівняно з цивільним законодавством з метою обкладення ПДВ звужено до переліку послуг, вказаних у відповідних нормах МКУ.
З метою оподаткування до експорту товарів також прирівнюється вивезення товарів (супутніх послуг) за межі митного кордону України за... іншими договорами, які не передбачають передавання права власності на такі товари (майно) або передбачають їх обмін на корпоративні права чи цінні папери, у тому числі якщо таке вивезення пов’язане із припиненням дії зазначених договорів,... в інших випадках, визначених МКУ.
До інших випадків, на нашу думку, можна віднести склади тимчасового зберігання 6.
Можливість віднесення з метою оподаткування послуг експедитора зі зберігання вантажів до складу супутніх експорту передбачено ст. 99 МКУ. У цій статті МКУ, зокрема, йдеться про те, що з метою створення сприятливих умов та скорочення часу проведення митного контролю та митного оформлення митним органом може прийматися рішення про організацію складів тимчасового зберігання, що належать транспортно-експедиційним організаціям, які переміщують товари і транспортні засоби через митний кордон України, або іншим підприємствам, зі створенням зони митного контролю в межах таких складів.
Таким чином, включення окремих послуг експедитора до складу супутніх експорту багато в чому залежить від того, яким договором оформлено експорт товарів, а також від переліку самих послуг (чи включаються вони до випадків, прирівняних до експорту).
Ті послуги експедитора, які не можна кваліфікувати як супутні експорту, мають оподатковуватися за ставкою 20% від бази оподаткування, за винятком послуг при режимі "транзит".
Згідно зі ст. 1 Закону про транзит, транзитні послуги (роботи) - безпосередньо пов’язана з транзитом вантажів підприємницька діяльність учасників транзиту, що здійснюється в межах договорів (контрактів) перевезення, транспортного експедирування, доручення, агентських угод тощо.
Учасники транзиту - вантажовласники та суб’єкти підприємницької діяльності (перевізники, порти, станції, експедитори, морські агенти, декларанти та інші), які у встановленому порядку надають (виконують) транзитні послуги (роботи).
Відповідно до ст. 7 Закону про транзит, транзитні послуги (роботи) призначаються для споживання та використання за межами митної території України і надаються (виконуються) на підставі відповідних дво- або багатосторонніх договорів (контрактів) між учасниками транзиту.
Договори (контракти) про надання (виконання) транзитних послуг (робіт) укладаються як між резидентами і нерезидентами, так і між самими резидентами і нерезидентами, які вільно обирають комплекс транзитних послуг (робіт), їх надавачів (виконавців), а також засоби транзиту залежно від умов перевезень.
Згідно з пп. 6.2.4 Закону про ПДВ, операції з поставки послуг платником податку, пов’язані з перевезенням (переміщенням) пасажирів і вантажів транзитом через територію України, оподатковуютьсяу порядку, передбаченому пунктом 5.15 цього Закону.
Відповідно до п. 5.15 Закону про ПДВ, звільняються від оподаткування операції з поставки послуг по перевезенню (переміщенню) пасажирів і вантажів транзитом через територію і порти України.
У частині 4 ст. 306 ГКУ визначено, що допоміжним видом діяльності, пов’язаним з перевезенням вантажу, є транспортна експедиція.
Враховуючи, що послуги транспортного експедирування є в цьому випадку транзитними послугами, пов’язаними з перевезенням (переміщенням) вантажів транзитом через територію України, то такі послуги експедитора звільнені від обкладення ПДВ 7.
У зв’язку з цим радимо звернути увагу на абз. 5 пп. 7.4.1 та пп. 7.4.3 Закону про ПДВ (див. нижче).
Слід також звернути увагу на наявність законодавчої колізії між абз. 5 пп. 7.4.1 і пп. 7.4.3 Закону про ПДВ. Колізія полягає у тому, як тлумачити термін "товари" - чи включає він у себе основні фонди, чи ні. На думку автора, при системному трактуванні цього терміна його потрібно розуміти як такий, що включає у себе термін "основні фонди". Можна також передбачити, що законодавець в абзаці 5 пп. 7.4.1 Закону про ПДВ розмежовує поняття "товари" і "основні фонди". При такому трактуванні основні фонди вважатимуться проданими лише в тому разі, якщо їх переведено до складу невиробничих фондів.
За таким підходом пп. 7.4.3 Закону про ПДВ застосовуватиметься виключно в тому разі, якщо платник податків на момент їх придбання точно знає, що вони використовуватимуться в операціях, які обкладаються і які не обкладаються податком.
Передбачаємо, що з метою розширення бази оподаткування контролюючі органи віддадуть перевагу абз. 5 пп. 7.4.1 Закону про ПДВ.
Таким чином, навіть разова операція з транзитним вантажем може привести до того, що основні фонди експедитора, задіяні у процесі надання транспортно-експедиційних послуг, пов’язаних з таким вантажем, вважатимуться проданими у період, на який припадає початок такого їх використання. Це, своєю чергою, спричинить збільшення податкових зобов’язань експедитора.
1 Пункт 3.1 Закону про ПДВ.
2 Стаття 195 МКУ.
3 Стосується договорів експедирування лише у частині сплати мита, зборів і витрат, покладених на експортера (клієнта за договором експедирування).
4 Витрати, наведені у пунктах "б" і "в" ст. 274 МКУ, до супутніх послуг з експедирування вантажів не належать.
5 Вимоги до договору транспортної експедиції вказані у розд. 65 ЦКУ.
6 Стаття 99 МКУ.
7 Оподатковуються в порядку, передбаченому п. 5.15 Закону про ПДВ.
Закон України "Про транспортно-експедиторську діяльність" (витяг)
Цей Закон визначає правові та організаційні засади транспортно-експедиторської діяльності в Україні і спрямований на створення умов для її розвитку та вдосконалення.
Стаття 1. Визначення термінів
У цьому Законі терміни вживаються в такому значенні:
транспортно-експедиторська діяльність - підприємницька діяльність із надання транспортно-експедиторських послуг з організації та забезпечення перевезень експортних, імпортних, транзитних або інших вантажів;
транспортно-експедиторська послуга - робота, що безпосередньо пов’язана з організацією та забезпеченням перевезень експортного, імпортного, транзитного або іншого вантажу за договором транспортного експедирування;
експедитор (транспортний експедитор) - суб’єкт господарювання, який за дорученням клієнта та за його рахунок виконує або організовує виконання транспортно-експедиторських послуг, визначених договором транспортного експедирування;
...
учасники транспортно-експедиторської діяльності - клієнти, перевізники, експедитори, транспортні агенти, порти, залізничні станції, об’єднання та спеціалізовані підприємства залізничного, авіаційного, автомобільного, річкового та морського транспорту, митні брокери та інші особи, які виконують роботи (надають послуги) при перевезенні вантажів.
...
Стаття 8. Види транспортно-експедиторських послуг
Експедитори за дорученням клієнтів:
...
здійснюють роботи, пов’язані з прийманням, накопиченням, подрібненням, доробкою, сортуванням, складуванням, зберіганням, перевезенням вантажів.
Закон України "Про податок на додану вартість" (витяг)
...
Стаття 7. Порядок обчислення і сплати податку
...
7.4. Податковий кредит
...
7.4.1. ... Якщо у подальшому такі товари (послуги) починають використовуватися в операціях, які не є об’єктом оподаткування згідно зі статтею 3 цього Закону або звільняються від оподаткування згідно зі статтею 5 цього Закону, або основні фонди переводяться до складу невиробничих фондів, то з метою оподаткування такі товари (послуги), основні фонди вважаються проданими за їх звичайною ціною у податковому періоді, на який припадає початок такого використання або переведення, але не нижче від ціни їх придбання (виготовлення, будівництва, спорудження).
...
7.4.3. У разі коли товари (роботи, послуги), виготовлені та/або придбані, частково використовуються в оподатковуваних операціях, а частково ні, до суми податкового кредиту включається та частка сплаченого (нарахованого) податку при їх виготовленні або придбанні, яка відповідає частці використання таких товарів (робіт, послуг) в оподатковуваних операціях звітного періоду.
Нормативна база
МКУ - Митний кодекс України.
ЦКУ - Цивільний кодекс України.
ГКУ - Господарський кодекс України.
Закон про транзит - Закон України від 20.10.99 р. №1172-XIV "Про транзит вантажів".
Закон про ПДВ - Закон України від 03.04.97 р. №168/97-ВР "Про податок на додану вартість".
Закон №2505 - Закон України від 25.03.2005 р. №2505 "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2005 рік" і деяких інших законодавчих актів України".
Закон про ТЕД - Закон України від 01.07.2004 р. №1955-IV "Про транспортно-експедиторську діяльність"
_____________________________________________________
"И сказали люди, это пришел тот, которого мы ждали" ©Л.И.Брежнев.
Трубы могут быть бумажными, но документы должны быть железными.