Головна порталу Дт-Кт  
Головна ДКНовиниПублікації ДКПередплатаДовідникиБланки, формиКонсультаціїДокументи


Розширений пошук по форуму :: по порталу

Совместители и озеленение.

Відправлено користувачем Orange_b 
Список форумів Список тем Нова темаПопередня тема Наступна тема
Добрый день.
Два вопроса. Один кадровый один не очень кадровый smiling smiley
1. Кто же все таки считается совместителем. Если на предприятии работает сотрудник у которого ЧП. Трудовая книжка лежит на предприятии, он совместитель?
2. На предприятие были куплены цветы и заключен договор с флористом на обслуживание этих цветов. Достаточно часто приезжают клиенты, делегации иностранные... можно ли взять озеленение офиса на валовые расходы аргументируя это тем что цветы способствуют улучшению имиджа офиса при заключении договоров. Типа хороший офис больше возможностей.
Читала как-то в "Налогах и бух учете" что можно брать на расходы. Но как-то не убедило меня это.
Спасибо.
а это не поможет?

Як красиво і приємно, коли не лише територія навколо фірмових магазинів та супермаркетів, але й дитячі майданчики та подвір'я чисто прибрані, обрамлені зеленими насадженнями, прикрашені квітами і тішать погляд увесь рік. Але щоб так було не тільки навесні чи в сезон, слід подбати про це і в міжсезоння також. Тому будемо, як справжні господарі, готуватися до весни…



«Травка зеленіє…»
Обліково-правові аспекти озеленення території та офісу

Територіальне питання та озеленення
Слід зазначити, що для здійснення благоустрою спочатку слід з'ясувати: чи має підприємство право робити щось на території, прилеглій до приміщення або будівлі, що орендується (або знаходиться у володінні на праві власності). Для цього слід скористатися технічною документацією. Наприклад, підприємство згідно з договором оренди магазину має у своєму користуванні прилеглу територію. Ця територія, як і територія, що знаходиться під магазином, має бути визначена технічною документацією, яка є невід'ємним додатком до договору й акта приймання-передачі орендованого майна. В даній технічний документації повинно бути обмежено територію, яка знаходиться у користуванні підприємства. Перш ніж щось створювати, все ж таки варто спочатку знайти документальне підтвердження про «свою» територію. Ніхто не може примусити підприємство здійснювати догляд за територією, до якої воно не належить.
Якщо ж усе ж таки територія належить вам на праві користування, то згідно з вимогами п. 3.2 Правил утримання зелених насаджень міст та інших населених пунктів України, затверджених наказом Держжитлокомунгоспу України від 29.07.94 р. № 70 (далі – Правила), відповідальність за збереження зелених насаджень і належний догляд за ними покладається: щодо насаджень, які належать до комунальної власності, – на місцеві Ради народних депутатів, їх виконавчі чи спеціально уповноважені ними органи, при інших формах власності – на землевласників і землекористувачів.
Таким чином, якщо на вашій ділянці є насадження, то відповідальність за збереження зелених насаджень і належний догляд за ними на територіях підприємств, а також на прилеглих до них ділянках і санітарно-захисних зонах – покладається на підприємство.
Чомусь місцеві Ради народних депутатів при здаванні в оренду об'єктів комунальної власності часто «забувають» вказати в договорі, що фактично росте на прилеглій території.
Власники зелених насаджень зобов'язані мати паспорти на кожен об'єкт зеленого господарства, в які щорічно станом на 1 листопада записувати усі поточні зміни, що відбулися (приріст та ліквідація озеленених ділянок, посадка та зменшення кількості дерев, кущів тощо).
На території зелених насаджень забороняється:
• складувати будь-які матеріали;
• влаштовувати звалища сміття, забруднених снігу та льоду;
• використовувати роторні снігоочищувальні машини для викидання снігу на зелені насадження. Використання їх для прибирання озеленених вулиць та майданів допускається лише в умовах аварійних ситуацій у разі наявності спеціальних направляючих пристроїв, що зменшують пошкодження насаджень від попадання снігу;
• посипати кухонною сіллю сніг та лід на тротуарах;
• обладнувати стоянки автомашин, мотоциклів, велосипедів та інших транспортних засобів (якщо це призводить до пошкодження зелених насаджень, квітників і газонів);
• будь-яке будівництво, у тому числі й павільйонів для торгівлі, розміщення малих архітектурних форм без погодження (рішення) місцевих органів державної виконавчої влади;
• влаштовувати зупинки пасажирського транспорту на газонах, біля дерев та живоплотів;
• ходити й влаштовувати ігри на газонах, кататися на ковзанах, санчатах, за винятком місць, спеціально для цього відведених і обладнаних;
• випалювати суху рослинність, розпалювати багаття та порушувати інші правила протипожежної безпеки;
• підвішувати на деревах гамаки, гойдалки, мотузки для сушіння білизни, прикріплювати рекламні щити, електропроводи, електрогірлянди з лампочок та інші предмети, якщо вони можуть пошкодити дерево;
• добувати з дерев сік, смолу, робити надрізи, написи, наносити механічні пошкодження;
• рвати квіти і ламати дерева та кущі.
Для того щоб усе ж таки посадити зелені насадження або підтримати у нормальному стані існуючі газони, квітники та інше, дозвіл у місцевих (міських) органах влади отримувати не потрібно. Дана дозвільна норма може бути вказана у договорі оренди майна у розділі «Права та обов'язки сторін» та обумовлена фразою: «Орендодавець не заперечує проти виконання орендарем будь-яких робіт з благоустрою території, підтримання її в належному стані, крім будівельних, проектних, вишукувальних...». А тут вже, для уникнення зайвих непорозумінь, потрібно обов'язково вказати, проти чого саме не заперечує Орендодавець.
Якщо підприємство здійснює капітальний ремонт об'єктів зеленого господарства, який передбачає знищення дерев або кущів, знищення шару ґрунту, то воно повинно звернутися із заявою до місцевих органів виконавчої влади та отримати право на знищення. Зі свого боку зазначимо, що слід зважено визначити, що саме буде здійснювати підприємство – капітальний чи поточний ремонт об'єктів зеленого господарства. Далі спеціально створена комісія місцевої влади визначить, чи доцільно проводити дані роботи. Після отримання дозволу можливе встановлення плати за знищення зелених насаджень. Вона буде мати місце у тому разі, якщо стан дерева задовільний. Якщо незадовільний – то плата буде відсутня. Розмір такої плати визначається згідно з постановою КМ України «Про такси для обчислення розміру шкоди, заподіяної зеленим насадженням у межах міст та інших населених пунктів» від 08.04.99 р. № 559.
Відповідальність за виконання Правил при утриманні зелених насаджень покладається безпосередньо на керівників підприємств, які мають ці насадження на своєму балансі (п. 1.3).
Органи місцевої влади мають право слідкувати за всіма змінами, поліпшеннями, реконструкціями у зеленому та оточуючому господарстві, що знаходяться у їх підпорядкування. Невиконання вимог перерахованих вище нормативних актів, грубе порушення Правил, нецільове використання зелених насаджень кваліфікуються як порушення законодавства про охорону природи. Відповідні статті у Кодексі України про адміністративні порушення дають змогу відповідним органам накладати адміністративні стягнення (ст. 150, 152, 153) на посадових осіб підприємства.
Бухгалтерський облік
Спочатку слід зазначити, що витрати на озеленення території біля офісу бувають різними. Вони можуть бути капітального характеру (багаторічні квітники, дерева, кущі, садові доріжки тощо) та некапітального (однорічні насадження, полив, внесення добрив і захист від шкідників, вивезення сміття). Згідно з вимогами абз.8 п. 4 П(С)БО 7 «Основні засоби» під ними розуміють матеріальні активи, які підприємство утримує з метою використання їх у процесі виробництва або постачання товарів, надання послуг, здавання в оренду іншим особам або для здійснення адміністративних і соціально-культурних функцій, очікуваний строк корисного використання (експлуатації) яких більше одного року (або операційного циклу, якщо він довший за рік).
Отже, з метою ведення бухгалтерського обліку витрати, понесені на озеленення території, які підпадають під наведене визначення, обліковуватимуться у складі основних засобів підприємства на субрахунку 108 «Багаторічні насадження»; садові доріжки та інші подібні активи зручніше обліковувати на субрахунку 103 «Будівлі та споруди». Решту активів, які не знайшли свого відображення у класифікаційних групах, визначених п. 5 ПС(Б)О 7 «Основні засоби», слід обліковувати на рахунку 109 «Інші основні засоби».
Якщо вартість придбаного об'єкта не перевищує вартісну межу, вказану в наказі про облікову політику підприємства, то такий актив зараховується до складу малоцінних необоротних матеріальних активів на однойменному субрахунку 112. Якщо вказана межа перевищена, то даний актив вважається основним засобом. Але не слід забувати, що ті добудови, модифікація, дообладнання, що стосуються орендованого майна та не знайшли свого відображення на рахунках 10 і 112, слід обліковувати у складі субрахунку 117 «Інші необоротні матеріальні активи» згідно з П(С)БО 14 «Оренда».
Формування первісної вартості основних засобів здійснюється згідно з вимогами п. 8 П(С)БО 7 «Основні засоби». Слід зазначити, що витрати, понесені на підготовку ґрунту, придбання саджанців, виконання робіт з посадки, здобрення, перевезення до місця висадки, слід розподілити пропорційно між об'єктами основних засобів, що створюються. Дана вимога міститься у п. 9 П(С)БО 7 «Основні засоби».
Для формування первісної вартості основного засобу витрати, понесені на озеленення, накопичуються на субрахунку 152 «Придбання (виготовлення) основних засобів» (інколи 151 «Капітальне будівництво»). Після формування первісної вартості об'єктів та введення їх в експлуатацію здійснюється списання до складу основних засобів підприємства. Надалі нарахування амортизації на створені основні засоби здійснюється за методами, визначеними у пп. 26-27 ПС(Б)О 7 «Основні засоби» з урахуванням вимог, зазначених у наказі про облікову політику підприємства.
Витрати, які були понесені підприємством і які за критеріями не відповідають капітальним інвестиціям, слід обліковувати на матеріальних субрахунках (208 «Матеріали сільськогосподарського призначення», 209 «Інші матеріали») згідно з вимогами Інструкції про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов'язань і господарських операцій підприємств і організацій, затвердженої наказом Мінфіну України від 30.11.99 р. № 291. Або відразу відображати понесені витрати у складі витрат поточного періоду та здійснювати відповідне списання на субрахунок 949 «Інші витрати операційної діяльності».
Порядок ведення обліку запасів, формування їхньої первісної вартості визначено у П(С)БО 9 «Запаси».
Аналогічно обліковуються і квіти в офісному приміщенні. Якщо ви придбали фікус часів Наполеона, пальму тощо, й вони будуть вас радувати, точно, більше одного року, то це, зрозуміло, буде окремий об'єкт основних засобів вашого підприємства. Коли ж придбали квіти у букетах або сезонні, то це – активи підприємства, які будуть використані у процесі виробництва до року та списані зі складу активів.
Податковий облік
Газони й трава – основні фонди
Багаторічні насадження, газонна трава, розарії, квіти, дерева, які квітнуть більше року, за визначенням, наданим у пп. 8.2.1 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» у редакції від 22.05.97 р. № 283/97-ВР (далі – Закон про прибуток), підпадають під основні фонди. Адже під терміном «основні фонди» слід розуміти матеріальні цінності, що призначаються платником податку для використання у господарській діяльності платника податку протягом періоду, який перевищує 365 календарних днів із дати введення в експлуатацію таких матеріальних цінностей, та вартість яких перевищує 1000 грн. і поступово зменшується у зв'язку з фізичним або моральним зносом.
Витрати на придбання будь-яких матеріальних цінностей, вартість яких не перевищує 1000 грн., що призначені для використання у господарській діяльності платника податку, включаються до складу валових витрат платника податку в загальному порядку та враховуються для цілей застосування п. 5.9 цього Закону. Але чи буде вважатися господарською діяльністю діяльність з озеленення території чи приміщення офісу?
Так, за п. 1.32 Закону про прибуток господарська діяльність – це будь-яка діяльність особи, направлена на отримання доходу в грошовій, матеріальній або нематеріальній формах, у разі коли безпосередня участь такої особи в організації такої діяльності є регулярною, постійною та суттєвою.
Отже, обов'язок документального підтвердження використання понесених витрат у господарській діяльності покладається на підприємство. Слід зазначити, що на сьогодні відсутні будь-які законодавчо-нормативні акти, які дають змогу підприємству безперешкодно довести зв'язок між господарською діяльністю з озеленення території або офісу та валовими витратами.
Розглянемо два варіанти формування витрат у податковому обліку – коли є зв'язок з господарською діяльністю (основні виробничі фонди) та коли, на жаль, цього зв'язку немає (невиробничі основні фонди).
Газони «господарські»
До якої групи віднести?
Відповідно до пп. 8.2.2 Закону про прибуток багаторічні насадження, як «приофісні», так і офісні, належатимуть до 3 групи основних фондів.
Формування первісної вартості
Первісна вартість основних фондів підприємства формуватиметься з витрат підприємства, які були понесені на створення зеленого господарства.
Відповідно до пп. 8.4.1 Закону про прибуток при здійсненні витрат на придбання основних фондів балансова вартість відповідної групи збільшується на суму вартості їх придбання, з урахуванням транспортних і страхових платежів, а також інших витрат, понесених у зв'язку з таким придбанням, без урахування сплаченого ПДВ (у разі коли платник податку на прибуток зареєстрований платником ПДВ).
При формуванні балансової вартості груп основних фондів у зв'язку з озелененням території біля офісу слід звернути увагу на деякі види витрат. Так, зарплата працівників у разі первинного озеленення збільшуватиме балансову вартість групи. Але, якщо в подальшому будуть проводитися певні роботи на вже засадженій території, то зарплата працівників включатиметься до складу валових витрат за пп. 5.6.1 Закону про прибуток.
Пов'язано це з тим, що відповідно до пп. 8.1.2 цього Закону амортизації підлягають, зокрема, витрати на «самостійне виготовлення основних фондів для власних виробничих потреб, включаючи витрати на виплату зарплати працівникам, які були зайняті на виготовленні таких основних фондів». Тобто зарплатні витрати збільшать балансову вартість групи основних фондів у разі самостійного проведення озеленення території. В тому разі, коли проводитиметься поліпшення цієї території, то це вже вважатиметься ремонтом (див. довідку, що слід вважати ремонтами при веденні зеленого господарства).
Здійснення поліпшень
Витрати на поліпшення насаджень відображатимуться в податковому обліку відповідно до пп. 8.7.1 Закону про прибуток, тобто в загальному порядку. Нагадаємо, що в 2005 році проведення ремонтів з точки зору Закону про прибуток здійснювалося за п.22.2 даного Закону. Але в 2006 році ремонти проводяться в податковому обліку за пп. 8.7.11.
Отже, у разі коли існує зв'язок витрат, понесених з господарською діяльністю підприємства,
податковий облік введеться аналогічно обліку звичайних основних виробничих фондів.
(1 Докладно про ремонти див. «БК» № 1–2 (21–22), січень–лютий 2005 р., стор. 50–51, № 3, березень 2005 р., стор. 44–45.)



Для довідки
Поточний ремонт об'єктів зеленого господарства включає:
– підсів газонів на майданчиках з відпадом до 25%, посадку розсади однорічних квіткових рослин, а також багаторічників замість тих, що відпали, у квітниках з усіма супровідними роботами;
– заміну окремих засохлих і пошкоджених кущів і дерев з корчуванням їх пнів, знешкодження омели та лікування дупел.
До капітального ремонту об'єктів зеленого господарства належать роботи, спрямовані на підвищення експлуатаційних характеристик цих об'єктів, поліпшення якості озеленення та благоустрою шляхом заміни окремих елементів на більш сучасні конструкції, форми та матеріали. Для капітального ремонту об'єкта обов'язково має бути розроблена проектна документація


Газони невиробничі
Під терміном «невиробничі фонди» слід розуміти капітальні активи, які не використовуються у господарській діяльності платника податку (абз. 6 пп. 8.1.4 Закону про прибуток). До первісної вартості таких невиробничих фондів належатимуть витрати, перелічені вище. Можна доводити податковій, що без квітів, пальм, фікусів – ніяк, але ми не рекомендуємо цього робити.
Відповідно, не підлягатимуть амортизації витрати на придбання невиробничих основних фондів. За рахунок відповідних джерел фінансування здійснюються: витрати на придбання, ремонт, реконструкцію, модернізацію або інші поліпшення невиробничих фондів.
Поліпшення невиробничих основних фондів, відповідно, не будуть стосуватися валових витрат підприємства та здійснюватимуться за рахунок відповідних джерел фінансування.
ПДВ
Згідно з пп. 7.4.1 Закону України «Про податок на додану вартість» від 03.04.97 р. № 168/97-ВР підприємство має право на податковий кредит при дотриманні двох умов:
• придбання або виготовлення товарів повинно відбуватися з метою їх подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку;
• придбання (будівництво, спорудження) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій в необоротні капітальні активи), у тому числі при їх імпорті, повинно бути з метою подальшого використання у виробництві та/або поставці товарів (послуг) для оподатковуваних операцій у межах господарської діяльності платника податку.
Таким чином, підприємство не матиме права на податковий кредит у разі придбання (спорудження, поліпшення, модернізації) основних невиробничих фондів або здійснення неоподатковуваних операцій.
Але незалежно від обліку витрат, понесених підприємством на догляд за насадженнями, охорона природи – це добра справа, про це має пам'ятати кожен...

Тетяна Ненич

«Бізнес-консультант», квітень 2006 р., № 4 (36), с. 36
Дата підготовки 03.04.2006
Журнал «Бізнес-консультант»
Організаційні й облікові аспекти питань благоустрою території
Кожне підприємство прагне благоустроїти прилеглу до власної будівлі територію, надаючи їй більш привабливий зовнішній вигляд.
Під благоустроєм території розуміють її впорядкування – устрій тротуарів, під'їзних шляхів, клумб, газонів, зовнішнього освітлення, огородження території, посадку дерев, кущів тощо.
З позиції будівельних нормативів благоустрій належить до одного з видів будівництва (додаток до листа Держбуду України щодо віднесення ремонтно-будівельних робіт до капітального та поточного ремонтів від 30.04.2003 р. № 7/7-405) і обов'язково включається окремим розділом до проекту і кошторису будівництва основної будівлі (пп. 2.4.6 п. 2.4, пп. 2.8.4 п. 2.8 та додаток Б до Правил визначення вартості будівництва ДБН Д. 1.1-1-2000, затверджених наказом Держбуду України від 27.08.2000 р. № 174 (за текстом – Правила № 174). Тобто по закінченні будівництва (у нашому випадку – будівлі підприємства) прилегла упоряджена територія підлягає прийманню відповідною комісією в експлуатацію разом з будівлею.
Однак згодом можуть проводитися перепланування прилеглої території, її реконструкція, капітальний ремонт. Як зазначено в листі № 7/7-401, роботи з благоустрою території належать до капітального або поточного ремонту будівлі. Отже, роботи з благоустрою території є будівельними роботами, а відповідно до ст. 29 Закону України Про планування й забудову територій від 20.04.2000 р. № 1699-III. (зі змінами та доповненнями) на проведення таких робіт потрібно одержувати дозвіл. Дозвіл на виконання будівельних робіт – це документ, що засвідчує право забудовника й підрядника на виконання будівельних робіт, підключення об'єкта будівництва до інженерних мереж і споруд, видачу ордерів на проведення земляних робіт.
Зазначений дозвіл надається інспекціями державного архітектурно-будівельного контролю, які ведуть реєстр наданих дозволів. Регламентується видача дозволу Положенням про порядок надання дозволу на виконання будівельних робіт, затвердженим наказом Держбуду України від 05.12.2000 р. № 273 (за текстом – Положення № 273). Однак згідно з п. 4 цього Положення не потрібно одержувати дозвіл на такі види будівельних робіт із благоустрою:
відновлення просілого або влаштування нового мостіння навкруги будівлі з метою охорони грунту під фундаментами від розмивання або перезволоження;
відновлення або улаштування нових тротуарів;
відновлення або улаштування нових прибудинкових проїзних доріг;
улаштування дитячих майданчиків, площадок для відпочинку людей, озеленення прибудинкової території; будівництво спортивних площадок у дворах, а також у межах мікрорайонів;
улаштування декоративної огорожі висотою до 1 м навколо площадок літніх кафе (літні майданчики для торгівлі й обслуговування населення без навісів);
зведення тимчасових будівель і споруд, що не потребує виконання робіт з улаштування фундаментів.
У цьому переліку немає робіт з улаштування зовнішнього освітлення, тобто для їх проведення потрібно одержувати відповідний дозвіл.
Якщо в процесі благоустрою території проводитимуться роботи з видалення зелених насаджень (дерев, кущів, газонів і квітників), згідно з Порядком видалення дерев, кущів, газонів і квітників у населених пунктах, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2006 р. № 1045 (за текстом – Порядок № 1045) необхідно одержати ордер на видалення зелених насаджень, що видається за рішенням виконавчого органу місцевої ради.
Оскільки до об'єктів благоустрою належать також зелені насадження, підприємствам слід дотримуватися вимог нормативних документів, які регламентують особливості поводження з ними, а саме: Методичних рекомендацій з обліку зелених насаджень у населених пунктах України, затверджених наказом Мінбуду України від 22.11.2006 р. № 386 (за текстом – Методичні рекомендації № 386), Правил утримання зелених насаджень у населених пунктах України, затверджених наказом Мінбуду України від 10.04.2006 р. № 105 (за текстом – Правила № 105), Інструкції з інвентаризації зелених насаджень у населених пунктах України, затвердженої наказом Держбуду України від 24.12.2001 р. № 226 (за текстом – Інструкція № 226).
Розглянемо основні особливості обліку зелених насаджень:
проведення їх інвентаризації раз на п'ять років;
інвентаризацію виконує, як правило, бюро технічної інвентаризації (за договором з підприємством) або інші фахівці в галузі інвентаризації;
за матеріалами інвентаризації складається паспорт об'єкта зеленого господарства (за формою додатка 1 до Інструкції № 226), до якого додаються інвентаризаційний план і робочий щоденник обліку зелених насаджень (за формою додатка 2 до Інструкції № 226);
копія паспорта передається до виконавчих органів місцевих рад для складання реєстру зелених насаджень;
оскільки під час проведення інвентаризації визначається вартість зелених насаджень, ці паспорти є підставою для записів у бухгалтерському обліку (наприклад, для переоцінки);
під час проведення наступної інвентаризації паспорт поновлюється.
Як вже зазначено, роботи з благоустрою території є будівельними й належать до капітального або поточного ремонту будівлі. Це насамперед означає, що такі роботи слід оформляти первинними документами, що застосовуються в будівництві (затверджено наказом Держкомстату України, Держбуду України про затвердження типових форм первинних документів з обліку в будівництві від 21.06.2002 р. № 237/5, які складаються щомісяця:
типовою формою № КБ-2в «Акт приймання виконаних підрядних робіт»;
типовою формою № КБ-3 «Довідка про вартість виконаних підрядних робіт».
Форма № КБ-2в обов'язково застосовується в тому випадку, якщо роботи виконуються із залученням бюджетних коштів або коштів підприємств державної форми власності, форма № КБ-3 – у всіх випадках. Правда, є один виняток – складання цих форм не є обов'язковим, якщо виконуються роботи з поточного ремонту господарським способом.
По закінченні ремонту, реконструкції, модернізації (робіт із благоустрою території) складається Акт приймання-передачі відремонтованих, реконструйованих і модернізованих об'єктів (типова форма № ОЗ-2) – в одному примірнику, якщо ремонт проводився господарським способом, і у двох примірниках при підрядному способі. В останньому випадку другий примірник передають підрядній організації.
До переліку робіт із благоустрою можуть включатися також окремі операції, які не належать до будівельних робіт. Наприклад, біля входу в будівлю, на прилеглій території можуть розміщуватися підвісні квіткові вази, діжки з деревцями, квітами, скульптурні композиції тощо. Ці предмети є окремими самостійними об'єктами обліку, тому кожний з них оформляється окремим первинним документом.
Під час придбання зазначених предметів від постачальника підприємство отримує накладну і податкову накладну (якщо постачальника зареєстровано як платника ПДВ). Надалі при введенні цих предметів в експлуатацію оформляються такі документи, що залежать від балансового статусу предмета:
якщо предмет є об'єктом основних засобів (у тому числі малоцінним необоротним матеріальним активом) – Акт приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів (типова форма № ОЗ-1), на підставі якого оформляється Інвентарна картка обліку основних засобів (типова форма № ОЗ-6);
якщо предмет є малоцінним і швидкозношуваним – акт довільної форми, що повинен містити всі обов'язкові реквізити первинного документа, передбачені п. 2 ст. 9 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні від 16.07.99 р. № 996-XIV (зі змінами та доповненнями) (назву документа (форми); дату і місце складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст і обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції та правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дозволяють ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції).
Благоустроєну територію слід також утримувати й обслуговувати. Усі витрати на утримання й обслуговування документуються в загальновстановленому порядку – накладними, актами. Деякі труднощі можуть виникнути при розмежуванні витрат на упорядкування зелених насаджень: які з них відносяться до ремонтів, а які – до утримання й обслуговування. У цьому зв'язку зазначимо, що перелік витрат на ремонт наводиться в розділі 13 Правил № 105, а витрат на утримання й обслуговування – у розділі 9 цих Правил.
Благоустроєна територія є складним об'єктом, тобто таким, що складається з декількох (безлічі) відносно самостійних, наприклад: двох газонів, трьох клумб, п'яти дерев (ялинок), під'їзного шляху, тротуарів, скульптурної композиції, десяти підвісних квіткових ваз, трьох діжок з деревцями. Розглянемо, як їх обліковувати.
Згідно з п. 4 ПБО 7 об'єкт основних засобів – це:
закінчений пристрій з усіма пристосуваннями і приладдям до нього;
конструктивно відокремлений предмет, призначений для виконання певних самостійних функцій;
відокремлений комплекс конструктивно з'єднаних предметів однакового або різного призначення, що мають для їх обслуговування загальні пристосування, приладдя, керування та єдиний фундамент, унаслідок чого кожен предмет може виконувати свої функції, а комплекс – певну роботу тільки в складі комплексу, а не самостійно;
інший актив, що відповідає визначенню основних засобів, або частина такого активу, що контролюється підприємством.
Якщо один об'єкт основних засобів складається з частин, які мають різний термін корисного використання (експлуатації), то кожна з цих частин може визнаватися в бухгалтерському обліку як окремий об'єкт основних засобів. Із цього випливає, що підприємство вправі самостійно визначитися, яким чином обліковувати зазначені об'єкти:
як один об'єкт «Прилегла територія»;
усі об'єкти окремо – «Газон № 1», «Газон № 2», «Клумби № 1» тощо;
як кілька однотипних об'єктів – «Зелені насадження» (клумби, газони, дерева), «Дороги» (під'їзні шляхи, тротуари), «Скульптурна композиція» і т. д.;
як один об'єкт «Будівля підприємства». У цьому випадку первісна вартість усіх об'єктів прилеглої території включається до первісної вартості будівлі.
Облік за варіантом «Будівля підприємства»
Якщо зазначені об'єкти враховуються за таким варіантом, усі витрати на ремонти прилеглої території, а також витрати на її утримання відносять на витрати поточного періоду (п. 15 ПБО 7) – бухгалтерським проведенням Дт 91, 92, 93, 94 тощо Кт 20, 63, 66, 65 тощо.
Витрати на модернізацію, модифікацію, добудування, дообладнування, реконструкцію тощо прилеглої території збільшують первісну вартість об'єкта «Будівля підприємства» – бухгалтерським проведенням Дт 15 Кт 20, 63, 66, 65 тощо, а потім Дт 10 Кт 15. Щоправда, у цьому випадку окремі об'єкти доведеться врахувати все-таки окремо. У нашому прикладі це стосується таких умовно самостійних об'єктів, як скульптурна композиція, квіткові вази, діжки з деревцями. Кожен з цих об'єктів оцінюється на предмет відповідності критеріям визнання об'єктом основних засобів, малоцінних необоротних матеріальних активів або малоцінних і швидкозношуваних активів. І за отриманим результатом оцінювання кожний об'єкт відображають відповідним чином в обліку – як об'єкт основних засобів, необоротний малоцінний або малоцінний і швидкозношуваний актив (в останньому випадку бухгалтерські проведення: Дт 22 Кт 63 тощо – при придбанні; Дт 91, 92, 93, 94 тощо Кт 22 – при переданні в експлуатацію).
Облік за варіантом «Прилегла територія»
По суті, у такому самому порядку враховуватимуться витрати на облаштування прилеглої території в тому випадку, якщо її буде виділено в окремий об'єкт обліку «Прилегла територія». Вартість ремонтів і утримання відноситься на витрати, вартість реконструкції збільшує первісну вартість «Прилеглої території» (враховується на субрахунку 103 «Будинки та споруди»), а вартість окремих умовно самостійних елементів ураховується як відповідний актив. Бухгалтерські проведення в цьому разі аналогічні наведеним вище.
Облік за варіантом пооб'єктного обліку
Якщо підприємство обере пооб'єктний облік кожного елемента, слід робити так, як зазначено вище: кожний з об'єктів оцінюється на предмет відповідності критеріям визнання відповідним активом і відображається в обліку. Бухгалтерські проведення у такому випадку також аналогічні наведеним вище.
Податковий облік
Статтею 36 Закону України Про благоустрій населених пунктів від 06.09.2005 р. № 2807-IV передбачено, що за рахунок коштів підприємств, установ та організацій здійснюється фінансування заходів, спрямованих на благоустрій, виконання робіт з ремонту і реконструкції доріг внутрішньогосподарського користування, озеленення, утримання в належному стані території, яка їм належить на праві власності або праві користування, а також на усунення на закріплених за ними об'єктах благоустрою (їх частинах) пошкодження інженерних мереж, елементів благоустрою та наслідків аварій, що сталися з їх вини.
Благоустрій прибудинкових територій об'єктів нового будівництва, реконструкції та капітального ремонту будівель і споруд здійснюється за рахунок коштів забудовників (інвесторів).
Благоустрій прибудинкової території співвласників багатоквартирного будинку в разі передачі земельної ділянки в їх спільну сумісну власність здійснюється за рахунок коштів співвласників багатоквартирного будинку.
Підприємства, установи, організації на умовах договору, укладеного з балансоутримувачем об'єкта благоустрою, можуть здійснювати часткове фінансування утримання закріпленої за ними території та/або брати пайову участь у фінансуванні утримання в належному стані всього об'єкта благоустрою.
У податковому обліку підприємства відображення будь-яких витрат можливе лише за умови, що їх здійснення пов'язано з веденням господарської діяльності. Нагадаємо, що згідно з п. 1.32 ст. 1 Закону України Про оподаткування прибутку підприємств від 28.12.94 р. № 334/94-ВР (у редакції Закону України від 22.05.97 р. № 283/97-ВР, зі змінами та доповненнями) господарська діяльність – це будь-яка діяльність особи, направлена на отримання доходу в грошовій, матеріальній або нематеріальній формі, у разі коли безпосередня участь такої особи в організації такої діяльності є регулярною, постійною та суттєвою.
Оскільки благоустрій – поняття досить широке, для того щоб з'ясувати зв'язок здійснених витрат на благоустрій з веденням господарської діяльності підприємством і правильно відобразити в податковому обліку такі витрати, потрібно визначити, про який саме елемент благоустрою йдеться, та його призначення.
Статтею 21 Закону № 2807-IV визначено такий перелік елементів благоустрою:
покриття площ, вулиць, доріг, проїздів, алей, бульварів, тротуарів, пішохідних зон і доріжок відповідно до діючих норм і стандартів;
зелені насадження (у тому числі снігозахисні та протиерозійні) уздовж вулиць і доріг, в парках, скверах, на алеях, бульварах, в садах, інших об'єктах благоустрою загального користування, санітарно-захисних зонах, на прибудинкових територіях;
будівлі та споруди системи збирання і вивезення відходів;
засоби та обладнання зовнішнього освітлення і зовнішньої реклами;
технічні засоби регулювання дорожнього руху;
будівлі та споруди системи інженерного захисту території;
комплекси та об'єкти монументального мистецтва;
обладнання (елементи) дитячих, спортивних та інших майданчиків;
малі архітектурні форми (за текстом – МАФ);
інші елементи благоустрою, визначені нормативно-правовими актами.
У випадку якщо витрати понесені підприємством на благоустрій елемента, що є структурним компонентом будівлі чи споруди, яка обліковується як об'єкт основних фондів, у процесі будівництва об'єкта основних фондів або збільшують вартість капітального поліпшення землі, то зазначені витрати збільшують балансову вартість об'єкта групи 1 основних фондів у порядку, встановленому п. 8.4 ст. 8 Закону № 334/94-ВР, наприклад витрати на енерго– та водопостачання, облаштування під'їзних доріг до виробничих споруд.
До складу валових витрат підприємство має право включити протягом звітного періоду лише витрати на благоустрій, пов'язані з поліпшенням основних фондів, що підлягають амортизації, у тому числі витрати на поліпшення орендованих основних фондів, у сумі, що не перевищує 10% сукупної балансової вартості всіх груп основних фондів станом на початок такого звітного періоду.
Слід зазначити, що не підлягають амортизації та проводяться за рахунок відповідних джерел фінансування:
витрати бюджетів на будівництво й утримання споруд благоустрою і жилих будинків;
витрати бюджетів на будівництво та утримання автомобільних доріг загального користування;
витрати на придбання, ремонт, реконструкцію, модернізацію або інші поліпшення невиробничих фондів.
Під терміном «невиробничі фонди» згідно з пп. 8.1.4 п. 8.1 ст. 8 Закону № 334/94-ВР розуміють капітальні активи, які не використовуються у господарській діяльності платника податку.
При цьому крім суми вартості придбання невиробничих фондів їх первісну вартість формують транспортні та страхові платежі, інші витрати, понесені у зв'язку з таким придбанням, без урахування сплаченого ПДВ (у разі коли платника податку на прибуток зареєстровано платником ПДВ), а також зарплата працівників, які були зайняті на виготовленні та ремонті таких невиробничих фондів.
Якщо підприємство здійснює витрати на благоустрій, елементи якого не є структурним компонентом об'єкта основних фондів, то в більшості випадків такі витрати здійснюються за рахунок власних коштів підприємства. Винятком можуть бути витрати на благоустрій, які понесені у зв'язку з проведенням власної господарської діяльності підприємством або є необхідною умовою її проведення, що підтверджено відповідними документами (висновки експерта, технічна документація тощо). У такому разі витрати на благоустрій вартістю понад 1000 грн. з терміном використання понад 1 рік підлягають амортизації у складі основних фондів групи 3; витрати, вартість яких становить менше 1000 грн., включаються до складу валових витрат.
Наприклад, якщо підприємство здійснює витрати за дольовою участю в реконструкції міста на благоустрій прибудинкової території біля офісу, то такі витрати не пов'язані безпосередньо з підготовкою, організацією, веденням виробництва, продажем продукції (робіт, послуг) і охороною праці, до того ж прибудинкова територія не належить до власності підприємства та не орендується. Такі витрати можуть бути відображені в податковому обліку підприємства згідно з нормами пп. 5.2.2 п. 5.2 ст. 5 Закону № 334/94-ВР лише в розмірі, що перевищує 2%, але не більше 5% оподатковуваного прибутку попереднього звітного року як сума коштів або вартість товарів (робіт, послуг), добровільно перерахованих (переданих) протягом звітного року до Державного бюджету України або бюджетів місцевого самоврядування, до неприбуткових організацій.
Наприклад, якщо підприємство, яке є закладом громадського харчування, здійснило витрати на придбання квітів у діжках для банкетного залу або для декорування літньої площадки, то такі витрати можуть бути включеними до складу валових витрат на підставі пп. 5.2.1 п. 5.2 ст. 5 Закону № 334/94-ВР як такі, що пов'язані з продажем продукції (робіт, послуг).
У будь-якому випадку слід пам'ятати, що обов'язок документального підтвердження зв'язку понесених витрат з господарською діяльністю покладається на підприємство.
Приклад
На балансі підприємства, що здійснює діяльність у сфері громадського харчування, обліковано МАФ – літній майданчик, що включає також прилеглу територію. Тобто територія не обліковується окремо. У податковому обліку вартість МАФ відноситься до об'єкта «Будівля» та амортизується у складі групи 1 основних фондів.
Проектною організацією за замовленням підприємства розроблено проект реконструкції прилеглої території вартістю 12000 грн., у т. ч. ПДВ – 2000 грн.
Вартість послуг підрядної організації з реконструкції (устрій газонів, тротуарів, зовнішнього освітлення) становить 96 000 грн., у т. ч. ПДВ – 16000 грн.
Придбано й установлено скульптурну композицію, вартість якої разом з установленням становить 18000 грн., у т. ч. ПДВ – 3000 грн.
Придбано й установлено 10 квіткових ваз (із квітами) на суму 3600 грн., у т. ч. ПДВ – 600 грн. (по 300 грн. кожна без урахування ПДВ).
Придбано й установлено чотири діжки з деревцями на суму 7200 грн., у т. ч. ПДВ – 1200 грн. (по 1500 грн. кожна без урахування ПДВ).
Вартісний критерій предметів, які належать до складу малоцінних необоротних матеріальних активів, установлено на підприємстві наказом по організації бухобліку на рівні 1000 грн., як і в податковому обліку.
У бухгалтерському та податковому обліку підприємства, що здійснює діяльність у сфері громадського харчування, ці операції відображаються таким чином:
№ з/п Зміст господарської операції Бухгалтерський облік Податковий облік
Дт Кт Сума, грн. Валові доходи Валові витрати
1 Отримано проект 151 631 10 000 – *
2 Відображено податковий кредит з ПДВ 641 631 2000 – –
3 Виконано роботи з реконструкції 151 631 80 000 – *
4 Відображено податковий кредит з ПДВ 641 631 16 000 – –
5 Придбано й установлено скульптурну композицію 152 631 15 000 – **
6 Відображено податковий кредит з ПДВ 641 631 3000 – –
7 Придбано й установлено квіткові вази 153 631 3000 – 3000
8 Відображено податковий кредит з ПДВ 641 631 600 – –
9 Придбано й установлено діжки з деревцями 152 631 6000 – **
10 Відображено податковий кредит з ПДВ 641 631 1200 – –
11 Збільшено первісну вартість будівлі на вартість робіт з реконструкції (10 000 + 80 000) 103 151 90 000 – –
12 Введено в експлуатацію скульптурну композицію й діжки з деревцями (15 000 + 6000) 109 152 21 000 – –
13 Введено в експлуатацію квіткові вази з нарахуванням зносу 100% 112
94 153
132 3000
3000 – –
14 Оплачено постачальникам (12 000 + 96 000 + 18 000 + 3600 + 7200) 631 311 136 800 – –
____________
* У межах 10-відсоткового ліміту включаються до валових витрат, а перевищення збільшує балансову вартість об'єкта «Будівля» групи 1 основних фондів.
** Збільшено вартість групи 3 основних фондів.


Звертаємо увагу, що витрати на благоустрій території навколо офісу (устрій газонів, тротуарів, зовнішнього освітлення) у виробничого підприємства не відображаються в податковому обліку відповідно до вимог пп. 5.2.1 п. 5.2 ст. 5 Закону № 334/94-ВР.

Олександр Золотухін Бухгалтер
Ганна Чернишова



«Вісник податкової служби України», серпень 2008 р., № 30 (505), с.


По втрому вопросу
Если трудовая на предприятии, даже если он СПД - совместителем товарищ не считается
Quote
Рыжая
а это не поможет?

Як красиво і приємно, коли не лише територія навколо фірмових магазинів та супермаркетів, але й дитячі майданчики та подвір'я чисто прибрані, обрамлені зеленими насадженнями, прикрашені квітами і тішать погляд увесь рік. Але щоб так було не тільки навесні чи в сезон, слід подбати про це і в міжсезоння також. Тому будемо, як справжні господарі, готуватися до весни…



«Травка зеленіє…»
Обліково-правові аспекти озеленення території та офісу

Територіальне питання та озеленення
Слід зазначити, що для здійснення благоустрою спочатку слід з'ясувати: чи має підприємство право робити щось на території, прилеглій до приміщення або будівлі, що орендується (або знаходиться у володінні на праві власності). Для цього слід скористатися технічною документацією. Наприклад, підприємство згідно з договором оренди магазину має у своєму користуванні прилеглу територію. Ця територія, як і територія, що знаходиться під магазином, має бути визначена технічною документацією, яка є невід'ємним додатком до договору й акта приймання-передачі орендованого майна. В даній технічний документації повинно бути обмежено територію, яка знаходиться у користуванні підприємства. Перш ніж щось створювати, все ж таки варто спочатку знайти документальне підтвердження про «свою» територію. Ніхто не може примусити підприємство здійснювати догляд за територією, до якої воно не належить.
Якщо ж усе ж таки територія належить вам на праві користування, то згідно з вимогами п. 3.2 Правил утримання зелених насаджень міст та інших населених пунктів України, затверджених наказом Держжитлокомунгоспу України від 29.07.94 р. № 70 (далі – Правила), відповідальність за збереження зелених насаджень і належний догляд за ними покладається: щодо насаджень, які належать до комунальної власності, – на місцеві Ради народних депутатів, їх виконавчі чи спеціально уповноважені ними органи, при інших формах власності – на землевласників і землекористувачів. Виконали озеленення офісу сайт Lorashen.
Таким чином, якщо на вашій ділянці є насадження, то відповідальність за збереження зелених насаджень і належний догляд за ними на територіях підприємств, а також на прилеглих до них ділянках і санітарно-захисних зонах – покладається на підприємство.
Чомусь місцеві Ради народних депутатів при здаванні в оренду об'єктів комунальної власності часто «забувають» вказати в договорі, що фактично росте на прилеглій території.
Власники зелених насаджень зобов'язані мати паспорти на кожен об'єкт зеленого господарства, в які щорічно станом на 1 листопада записувати усі поточні зміни, що відбулися (приріст та ліквідація озеленених ділянок, посадка та зменшення кількості дерев, кущів тощо).
На території зелених насаджень забороняється:
• складувати будь-які матеріали;
• влаштовувати звалища сміття, забруднених снігу та льоду;
• використовувати роторні снігоочищувальні машини для викидання снігу на зелені насадження. Використання їх для прибирання озеленених вулиць та майданів допускається лише в умовах аварійних ситуацій у разі наявності спеціальних направляючих пристроїв, що зменшують пошкодження насаджень від попадання снігу;
• посипати кухонною сіллю сніг та лід на тротуарах;
• обладнувати стоянки автомашин, мотоциклів, велосипедів та інших транспортних засобів (якщо це призводить до пошкодження зелених насаджень, квітників і газонів);
• будь-яке будівництво, у тому числі й павільйонів для торгівлі, розміщення малих архітектурних форм без погодження (рішення) місцевих органів державної виконавчої влади;
• влаштовувати зупинки пасажирського транспорту на газонах, біля дерев та живоплотів;
• ходити й влаштовувати ігри на газонах, кататися на ковзанах, санчатах, за винятком місць, спеціально для цього відведених і обладнаних;
• випалювати суху рослинність, розпалювати багаття та порушувати інші правила протипожежної безпеки;
• підвішувати на деревах гамаки, гойдалки, мотузки для сушіння білизни, прикріплювати рекламні щити, електропроводи, електрогірлянди з лампочок та інші предмети, якщо вони можуть пошкодити дерево;
• добувати з дерев сік, смолу, робити надрізи, написи, наносити механічні пошкодження;
• рвати квіти і ламати дерева та кущі.
Для того щоб усе ж таки посадити зелені насадження або підтримати у нормальному стані існуючі газони, квітники та інше, дозвіл у місцевих (міських) органах влади отримувати не потрібно. Дана дозвільна норма може бути вказана у договорі оренди майна у розділі «Права та обов'язки сторін» та обумовлена фразою: «Орендодавець не заперечує проти виконання орендарем будь-яких робіт з благоустрою території, підтримання її в належному стані, крім будівельних, проектних, вишукувальних...». А тут вже, для уникнення зайвих непорозумінь, потрібно обов'язково вказати, проти чого саме не заперечує Орендодавець.
Якщо підприємство здійснює капітальний ремонт об'єктів зеленого господарства, який передбачає знищення дерев або кущів, знищення шару ґрунту, то воно повинно звернутися із заявою до місцевих органів виконавчої влади та отримати право на знищення. Зі свого боку зазначимо, що слід зважено визначити, що саме буде здійснювати підприємство – капітальний чи поточний ремонт об'єктів зеленого господарства. Далі спеціально створена комісія місцевої влади визначить, чи доцільно проводити дані роботи. Після отримання дозволу можливе встановлення плати за знищення зелених насаджень. Вона буде мати місце у тому разі, якщо стан дерева задовільний. Якщо незадовільний – то плата буде відсутня. Розмір такої плати визначається згідно з постановою КМ України «Про такси для обчислення розміру шкоди, заподіяної зеленим насадженням у межах міст та інших населених пунктів» від 08.04.99 р. № 559.
Відповідальність за виконання Правил при утриманні зелених насаджень покладається безпосередньо на керівників підприємств, які мають ці насадження на своєму балансі (п. 1.3).
Органи місцевої влади мають право слідкувати за всіма змінами, поліпшеннями, реконструкціями у зеленому та оточуючому господарстві, що знаходяться у їх підпорядкування. Невиконання вимог перерахованих вище нормативних актів, грубе порушення Правил, нецільове використання зелених насаджень кваліфікуються як порушення законодавства про охорону природи. Відповідні статті у Кодексі України про адміністративні порушення дають змогу відповідним органам накладати адміністративні стягнення (ст. 150, 152, 153) на посадових осіб підприємства.
Бухгалтерський облік
Спочатку слід зазначити, що витрати на озеленення території біля офісу бувають різними. Вони можуть бути капітального характеру (багаторічні квітники, дерева, кущі, садові доріжки тощо) та некапітального (однорічні насадження, полив, внесення добрив і захист від шкідників, вивезення сміття). Згідно з вимогами абз.8 п. 4 П(С)БО 7 «Основні засоби» під ними розуміють матеріальні активи, які підприємство утримує з метою використання їх у процесі виробництва або постачання товарів, надання послуг, здавання в оренду іншим особам або для здійснення адміністративних і соціально-культурних функцій, очікуваний строк корисного використання (експлуатації) яких більше одного року (або операційного циклу, якщо він довший за рік).
Отже, з метою ведення бухгалтерського обліку витрати, понесені на озеленення території, які підпадають під наведене визначення, обліковуватимуться у складі основних засобів підприємства на субрахунку 108 «Багаторічні насадження»; садові доріжки та інші подібні активи зручніше обліковувати на субрахунку 103 «Будівлі та споруди». Решту активів, які не знайшли свого відображення у класифікаційних групах, визначених п. 5 ПС(Б)О 7 «Основні засоби», слід обліковувати на рахунку 109 «Інші основні засоби».
Якщо вартість придбаного об'єкта не перевищує вартісну межу, вказану в наказі про облікову політику підприємства, то такий актив зараховується до складу малоцінних необоротних матеріальних активів на однойменному субрахунку 112. Якщо вказана межа перевищена, то даний актив вважається основним засобом. Але не слід забувати, що ті добудови, модифікація, дообладнання, що стосуються орендованого майна та не знайшли свого відображення на рахунках 10 і 112, слід обліковувати у складі субрахунку 117 «Інші необоротні матеріальні активи» згідно з П(С)БО 14 «Оренда».
Формування первісної вартості основних засобів здійснюється згідно з вимогами п. 8 П(С)БО 7 «Основні засоби». Слід зазначити, що витрати, понесені на підготовку ґрунту, придбання саджанців, виконання робіт з посадки, здобрення, перевезення до місця висадки, слід розподілити пропорційно між об'єктами основних засобів, що створюються. Дана вимога міститься у п. 9 П(С)БО 7 «Основні засоби».
Для формування первісної вартості основного засобу витрати, понесені на озеленення, накопичуються на субрахунку 152 «Придбання (виготовлення) основних засобів» (інколи 151 «Капітальне будівництво»). Після формування первісної вартості об'єктів та введення їх в експлуатацію здійснюється списання до складу основних засобів підприємства. Надалі нарахування амортизації на створені основні засоби здійснюється за методами, визначеними у пп. 26-27 ПС(Б)О 7 «Основні засоби» з урахуванням вимог, зазначених у наказі про облікову політику підприємства.
Витрати, які були понесені підприємством і які за критеріями не відповідають капітальним інвестиціям, слід обліковувати на матеріальних субрахунках (208 «Матеріали сільськогосподарського призначення», 209 «Інші матеріали») згідно з вимогами Інструкції про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов'язань і господарських операцій підприємств і організацій, затвердженої наказом Мінфіну України від 30.11.99 р. № 291. Або відразу відображати понесені витрати у складі витрат поточного періоду та здійснювати відповідне списання на субрахунок 949 «Інші витрати операційної діяльності».
Порядок ведення обліку запасів, формування їхньої первісної вартості визначено у П(С)БО 9 «Запаси».
Аналогічно обліковуються і квіти в офісному приміщенні. Якщо ви придбали фікус часів Наполеона, пальму тощо, й вони будуть вас радувати, точно, більше одного року, то це, зрозуміло, буде окремий об'єкт основних засобів вашого підприємства. Коли ж придбали квіти у букетах або сезонні, то це – активи підприємства, які будуть використані у процесі виробництва до року та списані зі складу активів.
Податковий облік
Газони й трава – основні фонди
Багаторічні насадження, газонна трава, розарії, квіти, дерева, які квітнуть більше року, за визначенням, наданим у пп. 8.2.1 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» у редакції від 22.05.97 р. № 283/97-ВР (далі – Закон про прибуток), підпадають під основні фонди. Адже під терміном «основні фонди» слід розуміти матеріальні цінності, що призначаються платником податку для використання у господарській діяльності платника податку протягом періоду, який перевищує 365 календарних днів із дати введення в експлуатацію таких матеріальних цінностей, та вартість яких перевищує 1000 грн. і поступово зменшується у зв'язку з фізичним або моральним зносом.
Витрати на придбання будь-яких матеріальних цінностей, вартість яких не перевищує 1000 грн., що призначені для використання у господарській діяльності платника податку, включаються до складу валових витрат платника податку в загальному порядку та враховуються для цілей застосування п. 5.9 цього Закону. Але чи буде вважатися господарською діяльністю діяльність з озеленення території чи приміщення офісу?
Так, за п. 1.32 Закону про прибуток господарська діяльність – це будь-яка діяльність особи, направлена на отримання доходу в грошовій, матеріальній або нематеріальній формах, у разі коли безпосередня участь такої особи в організації такої діяльності є регулярною, постійною та суттєвою.
Отже, обов'язок документального підтвердження використання понесених витрат у господарській діяльності покладається на підприємство. Слід зазначити, що на сьогодні відсутні будь-які законодавчо-нормативні акти, які дають змогу підприємству безперешкодно довести зв'язок між господарською діяльністю з озеленення території або офісу та валовими витратами.
Розглянемо два варіанти формування витрат у податковому обліку – коли є зв'язок з господарською діяльністю (основні виробничі фонди) та коли, на жаль, цього зв'язку немає (невиробничі основні фонди).
Газони «господарські»
До якої групи віднести?
Відповідно до пп. 8.2.2 Закону про прибуток багаторічні насадження, як «приофісні», так і офісні, належатимуть до 3 групи основних фондів.
Формування первісної вартості
Первісна вартість основних фондів підприємства формуватиметься з витрат підприємства, які були понесені на створення зеленого господарства.
Відповідно до пп. 8.4.1 Закону про прибуток при здійсненні витрат на придбання основних фондів балансова вартість відповідної групи збільшується на суму вартості їх придбання, з урахуванням транспортних і страхових платежів, а також інших витрат, понесених у зв'язку з таким придбанням, без урахування сплаченого ПДВ (у разі коли платник податку на прибуток зареєстрований платником ПДВ).
При формуванні балансової вартості груп основних фондів у зв'язку з озелененням території біля офісу слід звернути увагу на деякі види витрат. Так, зарплата працівників у разі первинного озеленення збільшуватиме балансову вартість групи. Але, якщо в подальшому будуть проводитися певні роботи на вже засадженій території, то зарплата працівників включатиметься до складу валових витрат за пп. 5.6.1 Закону про прибуток.
Пов'язано це з тим, що відповідно до пп. 8.1.2 цього Закону амортизації підлягають, зокрема, витрати на «самостійне виготовлення основних фондів для власних виробничих потреб, включаючи витрати на виплату зарплати працівникам, які були зайняті на виготовленні таких основних фондів». Тобто зарплатні витрати збільшать балансову вартість групи основних фондів у разі самостійного проведення озеленення території. В тому разі, коли проводитиметься поліпшення цієї території, то це вже вважатиметься ремонтом (див. довідку, що слід вважати ремонтами при веденні зеленого господарства).
Здійснення поліпшень
Витрати на поліпшення насаджень відображатимуться в податковому обліку відповідно до пп. 8.7.1 Закону про прибуток, тобто в загальному порядку. Нагадаємо, що в 2005 році проведення ремонтів з точки зору Закону про прибуток здійснювалося за п.22.2 даного Закону. Але в 2006 році ремонти проводяться в податковому обліку за пп. 8.7.11.
Отже, у разі коли існує зв'язок витрат, понесених з господарською діяльністю підприємства,
податковий облік введеться аналогічно обліку звичайних основних виробничих фондів.
(1 Докладно про ремонти див. «БК» № 1–2 (21–22), січень–лютий 2005 р., стор. 50–51, № 3, березень 2005 р., стор. 44–45.)



Для довідки
Поточний ремонт об'єктів зеленого господарства включає:
– підсів газонів на майданчиках з відпадом до 25%, посадку розсади однорічних квіткових рослин, а також багаторічників замість тих, що відпали, у квітниках з усіма супровідними роботами;
– заміну окремих засохлих і пошкоджених кущів і дерев з корчуванням їх пнів, знешкодження омели та лікування дупел.
До капітального ремонту об'єктів зеленого господарства належать роботи, спрямовані на підвищення експлуатаційних характеристик цих об'єктів, поліпшення якості озеленення та благоустрою шляхом заміни окремих елементів на більш сучасні конструкції, форми та матеріали. Для капітального ремонту об'єкта обов'язково має бути розроблена проектна документація


Газони невиробничі
Під терміном «невиробничі фонди» слід розуміти капітальні активи, які не використовуються у господарській діяльності платника податку (абз. 6 пп. 8.1.4 Закону про прибуток). До первісної вартості таких невиробничих фондів належатимуть витрати, перелічені вище. Можна доводити податковій, що без квітів, пальм, фікусів – ніяк, але ми не рекомендуємо цього робити.
Відповідно, не підлягатимуть амортизації витрати на придбання невиробничих основних фондів. За рахунок відповідних джерел фінансування здійснюються: витрати на придбання, ремонт, реконструкцію, модернізацію або інші поліпшення невиробничих фондів.
Поліпшення невиробничих основних фондів, відповідно, не будуть стосуватися валових витрат підприємства та здійснюватимуться за рахунок відповідних джерел фінансування.
ПДВ
Згідно з пп. 7.4.1 Закону України «Про податок на додану вартість» від 03.04.97 р. № 168/97-ВР підприємство має право на податковий кредит при дотриманні двох умов:
• придбання або виготовлення товарів повинно відбуватися з метою їх подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку;
• придбання (будівництво, спорудження) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій в необоротні капітальні активи), у тому числі при їх імпорті, повинно бути з метою подальшого використання у виробництві та/або поставці товарів (послуг) для оподатковуваних операцій у межах господарської діяльності платника податку.
Таким чином, підприємство не матиме права на податковий кредит у разі придбання (спорудження, поліпшення, модернізації) основних невиробничих фондів або здійснення неоподатковуваних операцій.
Але незалежно від обліку витрат, понесених підприємством на догляд за насадженнями, охорона природи – це добра справа, про це має пам'ятати кожен...

Тетяна Ненич

«Бізнес-консультант», квітень 2006 р., № 4 (36), с. 36
Дата підготовки 03.04.2006
Журнал «Бізнес-консультант»

дякую за інфу!
Quote
Orange_b
Добрый день.
Два вопроса. Один кадровый один не очень кадровый smiling smiley
1. Кто же все таки считается совместителем. Если на предприятии работает сотрудник у которого ЧП. Трудовая книжка лежит на предприятии, он совместитель? Заключили договор на озеленение офиса с LoraShen.
2. На предприятие были куплены цветы и заключен договор с флористом на обслуживание этих цветов. Достаточно часто приезжают клиенты, делегации иностранные... можно ли взять озеленение офиса на валовые расходы аргументируя это тем что цветы способствуют улучшению имиджа офиса при заключении договоров. Типа хороший офис больше возможностей.
Читала как-то в "Налогах и бух учете" что можно брать на расходы. Но как-то не убедило меня это.
Спасибо.

как вопрос решили?
Список форумів Список тем Нова темаПопередня тема Наступна тема
Вибачте, тільки зареєстровані користувачі можуть писати в цьому форумі.

Авторизуватись



Повідомлення, розміщені на форумах ДК-порталу, відображають лише особисту позицію авторів повідомлень.
Адміністрація форумів не несе відповідальності за їх зміст.

© 2023 "Дебет-Кредит", український бухгалтерський портал, web_dk [ @ ] gc.com.ua





0.00031799999999998