Лишь 11% украинцев могут отличить фейк от новости - исследование В Египте обнаружили самое крупное захоронение за последние 100 лет В Киеве перенесли дату полного отказа от жетонов в метро В Украине зафиксирован повышенный уровень угарного газа В Украине изменились правила выдачи водительских прав: ТОП-5 изменений Кабмин увеличил плату за коммуналку для получателей субсидий Российский оппозиционер попросил убежище в Украине Река Днепр находится в критическом состоянии Гончарук озвучил позицию касательно языкового закона Украина ввела пошлину на электроэнергию из России
Головна порталу Дт-Кт
Головна ДКНовиниПублікації ДКПередплатаДовідникиБланки, формиКонсультаціїДокументи


Розширений пошук по форуму :: по порталу

Конфліктні ситуації з податковими органами. Кримінальна відповідальність.

Відправлено користувачем nataljavls 
Список форумів Список тем Нова темаПопередня тема Наступна тема
Конфліктні ситуації з податковими органами. Кримінальна відповідальність.


Анатолий Кужель - директор ООО "Де Факто Консалтинг групп", юрист.
Член Погоджувальної ради з розгляду проблемних (спірних) питань у сфері оподаткування при ГУ Міндоходів м. Києва


За ухилення від сплати податків у нашій державі, як і у більшості країн світу, передбачена кримінальна відповідальність, що є дієвим способом упередження правопорушень у сфері оподаткування.

Однак мало хто заперечить, що механізм кримінального переслідування в Україні досить часто використовується для спонукання суб’єкта господарювання до виконання не завжди законних вимог контролюючих органів. Адже перспектива проведення наступних декількох років за гратами, у разі не відшкодування шкоди начебто завданої державі, є не бажаною для кожного. Особа, як правило, погоджується на все аби лише якнайшвидше припинити власне переслідування.

З прийняттям нового Кримінального процесуального кодексу України (далі – КПК України), ситуація стала ще гіршою, як би це не заперечували можновладці.

Захищаючись від свавілля податкових органів, до останніх революційних законодавчих змін платники податків вказували, що згідно з позицією ВСУ ( постанова Пленуму Верховного Суду України від 08.10.2004 року №15 ) у разі оскарження платником податків до суду рішення податкового органу обвинувачення особи в ухиленні від сплати податків не могло ґрунтуватися на такому рішенні до остаточного вирішення справи судом, за винятком випадків, коли обвинувачення не тільки базується на оскаржуваному рішенні, а й доведено на підставі додатково зібраних доказів відповідно до вимог кримінального процесуального законодавства України.

Аналогічне на сьогоднішній день також передбачено і положеннями ст. 56 Податкового кодексу України (далі – ПК України), відповідно до яких повідомлення особі про підозру у вчиненні злочину передбаченого ст. 212 Кримінального кодексу України, за відсутності інших доказів, не може ґрунтуватися на рішенні контролюючого органу до закінчення процедури його адміністративного або судового оскарження.

Однак, до прийняття ПКУ у разі встановлення порушення платником податків норм чинного законодавства, органом ДПС в обов’язковому порядку складався акт та виносилося податкове повідомлення - рішення про донарахування суб’єкту господарювання відповідних податкових зобов’язань ( ст. 6 Закону України „Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами ”).

З прийняттям ПКУ, у разі наявності кримінального провадження щодо особи, предметом якого є податки, збори, грошове зобов’язання розраховується податковим органом за результатами перевірки, лише після отримання відповідного судового рішення (обвинувального вироку, ухвали про закриття кримінального провадження за нереабілітуючими підставами), що набрало законної сили.

Таким чином, на сьогодні суб’єкт господарювання не має можливості уникнути кримінального провадження, шляхом оскарження рішення органу ДПС про донарахування податків, оскільки за результатами проведеної перевірки (звірки) таке рішення може і не прийматися (п. 73.3. ст. 73 ПК України).

А сам акт перевірки, з позиції Вищого адміністративного суду України, не є рішенням органу владних повноважень, що своєю чергою відповідно до вимог Кодексу адміністративного судочинства України (далі – КАС України) також виключає можливість його оскарження у судовому порядку.

Заперечуючи це, деякі скептики можуть зауважити, що призначення перевірки відбувається вже у межах кримінального провадження та призначається на підставі судового рішення слідчого- судді або постанови органу, що здійснює оперативно-розшукову діяльність, слідчого, прокурора, винесену ними відповідно до закону та є фактично вже похідною дією після початку кримінального провадження.

Однак, як вже зазначалося вище, до прийняття ПК України, не залежно від того чи була порушена кримінальна справа, у разі оскарження рішення податкового органу у судовому порядку, за відсутності інших доказів, обвинувачення особи в ухиленні від сплати податків апріорі не могло бути.

Все вищезазначене для платника податків означає лише одне: за результатами проведеної перевірки (звірки) суб’єкта господарювання складається акт (довідка), яка у подальшому передається до слідчих підрозділів податкової міліції. Слідчий, керуючись ч. 1 ст. 214 КПК України, протягом 24 годин з моменту отримання зазначеної інформації „про злочин” повинен її внести до Єдиного реєстру досудових розслідувань (далі – Реєстр). Із моменту внесення інформації до реєстру, починається кримінальне провадження, що дає право слідчому на здійснення всіх слідчих дій, передбачених кримінально – процесуальним законодавством.

Особа про здійснення кримінального провадження, за відсутності проведення гласних слідчих дій (обшук, виїмка), до отримання повідомлення про підозру може і не знати, оскільки про внесення інформації до реєстру та початок розслідування нікого не повідомляють.

Оскарження внесення запису до реєстру положеннями КПК України не передбачено, що не дає можливості особі зупинити кримінальне провадження відносно себе, як це було передбачено за старим КПК України.
Строк здійснення кримінального провадження не обмежений, що може здійснюватися аж до повідомлення особи про підозру.

І лише після повідомлення про підозру особа набуває статусу підозрюваного та нарешті може користуватися правами та гарантіями передбаченими КПК України для свого захисту (до повідомлення особи про підозру у неї майже відсутні процесуальні права і гарантії захисту).

Однак після повідомлення про підозру платник податків може розраховувати на звільнення від кримінальної відповідальності за ч. 4 ст. 212 КПК України, виключно у випадку сплати всього нарахованого податковим органом до притягнення його до кримінальної відповідальності.

Притягненням до кримінальної відповідальності згідно зі ст. 3 КПК України є стадія кримінального провадження, яка починається з моменту повідомлення особи про підозру у вчиненні кримінального правопорушення.

Таким чином, особа за новим КПК України може бути звільнена від кримінальної відповідальності за ч. 4 ст. 212 КПК України, лише у випадку перерахування відповідних податкових зобов’язань до моменту повідомлення її про підозру. Після ж повідомлення про підозру у особи (за відсутності твердих гарантій закриття кримінального провадження чи її виправдання судом) залишається лише одна можливість зменшити покарання - укладання угоди про визнання винуватості.

Підсумовуючи все вищезазначене, можна зробити висновок, що держава робить усе, щоб позбавити платника податків до наявності хоча б мінімальних можливостей на свій захист від протиправних посягань з боку контролюючих органів.
Таким чином, виключно наявність всіх підтверджуючих документів здійснення господарських операцій, своєчасна та кваліфікована правова допомога може упередити особу від настання негативних наслідків фінансового та кримінального переслідування.



Редаговано разів: 1. Востаннє 12/08/2014 13:03 користувачем nataljavls.
Список форумів Список тем Нова темаПопередня тема Наступна тема
Вибачте, тільки зареєстровані користувачі можуть писати в цьому форумі.

Авторизуватись



Повідомлення, розміщені на форумах ДК-порталу, відображають лише особисту позицію авторів повідомлень.
Адміністрація форумів не несе відповідальності за їх зміст.

© 2017 "Дебет-Кредит", український бухгалтерський портал, web_dk [ @ ] gc.com.ua





0.000417