Чи потрібно виписувати податкову накладну на помилково зараховані на поточний рахунок кошти?
ВІДПОВІДЬ РЕДАКЦІЇ
Ні, на суму помилково отриманих коштів податкову накладну (далі — ПН) виписувати не треба. Відповідно, платнику не потрібно оформляти й розрахунок коригування (додаток 2 до ПН) у момент повернення цих коштів власнику. Аргументуємо сказане.
Основні правила поводження з таким особливим документом, як ПН, прописано в ст. 201 Податкового кодексу України (далі — ПКУ). Тут чітко обумовлено: платник ПДВ виписує ПН на кожну повну або часткову поставку товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) (п. 201.7). Тобто для того, щоб були підстави виписати ПН, як мінімум, повинна бути передумова — операція з поставки товарів або послуг. Адже саме такі операції, згідно з п. 185.1 ПКУ, є об'єктом обкладення ПДВ. Аби розставити всі крапки над «і», звернемося до термінології.
Відповідно до пп. 14.1.191 ПКУ постачання товарів — «…будь-яке передання права на розпорядження товарами як власник, у тому числі продаж, обмін або дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду». У свою чергу, під постачанням послуг розуміють будь-яку операцію, «…яка не є поставкою товарів, або іншу операцію з передання права на об'єкти права інтелектуальної власності та інші нематеріальні активи або надання інших майнових прав щодо таких об'єктів права інтелектуальної власності, а також надання послуг, споживаних у процесі здійснення певної дії, або проведення певної діяльності».
Як бачите, постачання товарів (послуг) передбачає цивільно-правовий характер відносин між сторонами. А якщо між суб'єктами господарювання немає укладених (усно чи письмово) договорів, які передбачали б передання прав власності на товари (роботи, послуги), то кошти, не підкріплені такими взаєминами, не мають статусу авансу (передоплати) за товари, роботи, послуги та не підпадають під об'єкт обкладення ПДВ.
Утім, якщо гроші надійшли від контрагента, з яким у вас є господарські відносини, довести контролерам, що це помилкове зарахування, буде непросто. Значно спростить це завдання офіційна переписка, де суб'єкт господарювання, що помилково перерахував кошти, просить повернути їх, а одержувач обіцяє це зробити невідкладно.
Зауважте: згідно з п. 2.35 Інструкції про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті, затвердженої постановою Правління Нацбанку України від 21.01.04 р. № 22, кошти, помилково зараховані на рахунок, не належать такому випадковому одержувачу та він зобов'язаний їх повернути. Про строки, у які останньому слід укластися, розповідає п. 6 Указу Президента України «Про заходи щодо нормалізації платіжної дисципліни в народному господарстві України» від 16.03.95 р. № 227/95. На його підставі повернути кошти необхідно в п'ятиденний строк. На жаль, тут не уточнюють, рахувати треба робочі чи календарні дні. Гадаємо, що йдеться саме про робочі (банківські) дні. Своєчасне повернення таких коштів (у зазначений термін) дуже допоможе довести, що отримані суми мають статус помилкового зарахування. До речі, у «Віснику податкової служби України» № 3 за 2002 р. фахівці ДПАУ стверджували, що об'єкт обкладення ПДВ відсутній лише в тому випадку, якщо помилкові кошти повернено в установлений термін.
Отже, позаяк помилково зараховані на рахунок платника кошти не мають жодних точок дотику з операцією постачання товарів або послуг, тобто не є передоплатою (авансом) постачальнику за товари (послуги), їхнє одержання та повернення не є об'єктом обкладення ПДВ. І тому такий рух грошових коштів не супроводжується випискою податкової накладної та розрахунку коригування.
У відповіді враховано норми законодавства станом на 13.03.2012