Зміни у складанні первинних документах
Законом № 1724 буде змінено визначення первинного документу, раніше встановлене ст. 1 Закону про бухоблік.
З 03.01.2017 р. первинний документ буде мати статус документа, який має містити тільки відомості про господарську операцію. При цьому скасовано вимогу щодо підтвердження здійснення операції. Тобто первинним вважатиметься не тільки той документ, який складається для підтвердження здійснення операції. Саме тому рахунок (інвойс) з 3 січня 2017 року матиме статус первинного документа.
Відповідні зміни внесено й у ст. 9 Закону про бухоблік. Зокрема, виключено вимогу щодо порядку складання первинних документів в момент здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення.
Крім того, з 3 січня первинні та зведені облікові документи будуть складатися у паперовій або в електронній формі. Тобто тепер в головному бухгалтерському законі чітко зазначено право складання первинних та зведених документів в електронній формі.
Але як паперові, так і електронні первинні документи повинні містити усі обов’язкові реквізити, встановлені ст. 9 Закону про бухоблік. І вони теж зазнали змін. Зокрема, виключено:
- реквізит «місце складання»:
- вимогу про аналог власноручного підпису або підпис, прирівняний до власноручного підпису відповідно до Закону «Про електронний цифровий підпис».
Але, як і раніше, первинні документи, складені в електронній формі, можуть застосовуватися у бухгалтерському обліку за умови дотримання вимог законодавства про електронні документи та електронний документообіг. До цих змін податківці у своїх роз’ясненнях наводили свої вимоги до оформлення первинних документів в електронній формі. Докладніше про це читайте тут, тут і тут.
Також внесено зміни до правил ведення аналітичного бухгалтерського обліку. Відповідно до нової редакції другого речення ч. 3 ст. 9 Закону про бухоблік, дані аналітичних рахунків повинні бути тотожні відповідним рахункам синтетичного обліку не на перше число кожного місяця, а на кінець останнього дня кожного місяця. Втім, враховуючи те, що більшість юросіб наразі веде бухгалтерський облік автоматизовано, за допомогою відповідного програмного забезпечення, вони цю вимогу виконують і зараз.