Статья про запросы. Может кому пригодится.
Запити податківців: чи варто реагувати та як це робити правильно
Олександр Смирнов, адвокат, керівник, Юридичний центр "Смирнов і Партнери"
Запити ДФС були й залишаються найпоширенішим способом взаємодії фіскалів із платниками податків. Як свідчить практика, у більшості випадків відповідати на подібні запити доводиться саме бухгалтерові.
Щоб грамотно відповідати на запити фіскалів, не потрібно мати юридичну освіту, однак у цій статті ми розповімо про кілька юридичних правил, які дозволять відповідати на такі запити без наслідків для підприємства.
Два фундаментальні правила роботи із запитами
Правило № 1. На будь-який запит потрібно відповідати!
Йдеться не про те, щоб обов'язково надавати фіскалам усе, що вони попросили в запиті, а про сам факт відповіді на запит. "Відпис" – це один з видів відповіді на запит.
Правило № 2. На будь-який запит потрібно відповідати вчасно!
Строки відповідей на запити чітко регламентовано чинним законодавством, і порушення цих строків може створити передумови для цілком законного проведення на підприємстві позапланової перевірки.
У ПКУ передбачено два види строків – 10 днів і 30 днів. Який зі строків застосовувати, залежить від того, що стало підставою для направлення запиту.
Відповідно до п. 73.3 ПКУ платник податків зобов'язаний надати відповідь на письмовий запит податкових органів протягом одного місяця.
Водночас відповідно до пп. 78.1.1 та 78.1.4 ПКУ ненадання відповіді на обов'язковий письмовий запит податкових органів протягом 10 днів є підставою для позапланової перевірки.
Фіскали часто "плутають" у запитах строки для надання відповіді й, посилаючись, наприклад, на п. 73.3 ПКУ, вимагають надати відповідь протягом 10 днів, погрожуючи позаплановою перевіркою.
Пам'ятайте! Незалежно від підстав, зазначених у запиті, 10-денний строк – це в будь-якому випадку зона вашої безпеки.
99 % запитів ДФС незаконні! Як виглядає законний запит?
У законному запиті ДФС має бути зазначено:
1. Правову підставу для його направлення з посиланнями на ПКУ.
У запиті має бути вказано підставу для надання інформації та документів, із зазначенням конкретного підпункту п. 73.3 та/або відповідного підпункту п. 78.1 ПКУ.
2. Вид контролю.
Усі види контрольних заходів ДФС передбачено в ст. 62 ПКУ.
В обґрунтованому запиті повинно бути зазначено, з посиланням на відповідний пункт ПКУ, який вид контролю проводиться.
Отримавши запит, платник податків не повинен здогадуватися, перевірка це чи звірка. Цю інформацію ви повинні одержати із запиту. Адже якщо запит направляється в межах податкової перевірки, то до направлення вам запиту фіскали мали вручити наказ про проведення податкової перевірки.
3. У чому ваше порушення?
В обґрунтованому запиті має бути зазначено, у чому конкретно полягає порушення вашого підприємства. Саме вашого, а не вашого контрагента! Просте перерахування статей ПКУ для цієї мети не підходить. Потрібні конкретні факти з посиланнями на документи, якими ці факти встановлено.
На необґрунтований запит можна не надавати документи, але потрібно відповісти! (абз. 5 п. 73.3 ПКУ).
Алгоритм роботи із запитами
1. Під час отримання запиту обов'язково зареєструйте його в журналі реєстрації вхідної кореспонденції із зазначенням номера та дати.
Пам'ятайте! Саме з цього дня починається відлік часу на надання відповіді.
У разі якщо запит буде вам доставлено одним із співробітників контролюючого органу, то після реєстрації отриманого документа в журналі реєстрації вхідної кореспонденції на другому примірнику запиту (який залишається в запитуючої сторони) поставте свій вхідний номер, дату його одержання, свій підпис із зазначенням займаної посади та П. І. Б.
Якщо офіційний запит доставляється посадовою особою контролюючого органу, не дозволяйте його приймати секретареві. Специфіка роботи секретаря може створити ситуацію, коли запит потрапить до вас лише через кілька днів після отримання.
Тому доцільно визначити коло осіб підприємства, уповноважених на спілкування з контролерами. Як правило, такими особами є сам директор, один з його заступників, юрист, бухгалтер або начальник служби безпеки підприємства.
Відразу ж після одержання запиту повідомте про це директора та (за необхідності) направте йому текст запиту. Після ознайомлення із запитом директорові доцільно призначити відповідальну особу та дату надання проекту офіційної відповіді на підпис керівникові.
Якщо в запиті фігурують інші підприємства, доцільно направити текст запиту й на їхню адресу.
2. Необхідно переконатися в тому, що отриманий запит виконаний на офіційному бланку органу ДФС, має необхідні реквізити (вихідний реєстраційний номер, дату), підписаний відповідним керівником або заступником керівника органу.
3. Наступний етап – вивчення змісту запиту на предмет законності вимог про надання інформації.
Зверніть увагу на перелік нормативно-правових актів, наведених як юридичне обґрунтування вимог запиту. Найчастіше наведені посилання на нормативно-правові акти не мають жодного відношення до суті запиту. Їхнє нагромадження покликане лише створити ілюзію правомірності сформульованих вимог.
Крім того, широко поширена практика посилань на статті нормативних актів, що містять повний перелік прав органів, без вказівки на конкретний пункт (норму), що регламентує конкретну вимогу.
Також досить часто в запитах робляться посилання на норми права, які або зазнали серйозних змін, або були скасовані повністю.
Висновок. У разі відсутності в запиті конкретної норми, що обґрунтовує вимоги запиту, на такий запит доцільно відписатися.
4. Необхідно підготувати проект відповіді на запит. При цьому якщо вимоги про надання інформації, сформульовані в запиті, є незаконними, у відповіді слід провести роз'яснення, в яких випадках документи можуть бути видані, і вказати підстави для відмови в задоволенні запиту. Не соромтеся цитувати у відповіді конкретні статті закону.
Якщо вимоги, викладені в запиті, є правомірними, то відповідь на нього має бути повною, конкретною і не повинна містити нічого зайвого.
У разі якщо отриманий запит містить як правомірні, так і неправомірні вимоги, рекомендую задовольнити законні вимоги й одночасно надати мотивовану відмову в задоволенні неправомірних вимог.
Не зайвим буде закінчити відповідь на запит фразою: "Наше підприємство готове до подальшої співпраці в межах чинного законодавства України".
Якщо до відповіді додаються копії витребуваних документів, то їх необхідно оформити у вигляді додатка із зазначенням кожного доданого документа, кількості сторінок у документі й загальної кількості сторінок. Кількість сторінок рекомендую зазначати цифрою та прописом.
5. Відповідь на запит слід виготовити у двох примірниках і зареєструвати обидва примірники в журналі реєстрації вихідної кореспонденції (з конкретним вихідним номером і датою).
6. Обидва примірники відповіді підписує керівник підприємства.
7. Надішліть один примірник відповіді на запит на адресу відповідного органу, а другий примірник зберігайте на підприємстві.
Відповідь на запит можна надсилати поштою, але обов'язково цінним листом з описом вкладення та з повідомленням про вручення адресатові. Поштові документи про відправлення запиту та бланк повідомлення про вручення також слід зберегти.
Також відповідь на запит можна подати через канцелярію відповідного органу. У цьому випадку на другому примірнику відповіді в канцелярії повинні поставити вхідний реєстраційний номер, дату одержання документа й підписатися.
Загальна структура відповіді на необґрунтований запит
1. Вступна частина. "Уважно вивчивши.., змушені повідомити таке".
2. Описова частина. Проводиться послідовний аналіз посилань на всі зазначені в запиті нормативно-правові акти з наступним висновком про те, що цього випадку вони не стосуються, застосовані невірно тощо. Проставляються акценти на невиконаних вимогах чинного законодавства. При бажанні роз'яснюється, у яких випадках вимоги запиту були б правомірними та були б задоволені.
3. Висновок про те, що зазначені в запиті вимоги не відповідають чинному законодавству, а тому не можуть бути задоволені.
4. Нагадування про те, що органи державної влади та їх посадові особи зобов'язано діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, які передбачені Конституцією та законами України (ч. 2 ст. 19 Конституції).
5. Ввічливе прощання.
Пам'ятайте! Оригінали документів на письмовий запит не слід видавати ніколи!
Підхід до формулювання відповіді та прийняття рішення про видачу інформації і копій документів повинен бути індивідуальним і визначається в кожному конкретному випадку. Універсальних шаблонів відповідей і дій не може бути за визначенням. При прийнятті рішення про задоволення або незадоволення вимог запиту рекомендую порадитися із кваліфікованим адвокатом або юристом.
На мою думку, рішення про надання або ненадання документів є управлінським. Тому якщо керівництвом підприємства видача інформації та копій документів визнана доцільною, то запит може бути добровільно задоволений.
Резюме статті
Висновки:
1. Кожен запит вивчайте індивідуально.
2. Надавати документи до ДФС чи ні – управлінське рішення!
3. Завжди відповідайте на запит!
4. Завжди відповідайте вчасно. Пам'ятайте! У вас завжди є мінімум 10 днів!
5. 99 % запитів ДФС незаконні!
6. Загальне правило: документи не даємо.
1. Конституція – Конституція України від 28.06.96 р. № 254к/96-ВР.
2. ПКУ – Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.