Головна порталу Дт-Кт  
Головна ДКНовиниПублікації ДКПередплатаДовідникиБланки, формиКонсультаціїДокументи


Розширений пошук по форуму

Учет и отчетность неприбыльных организаций

Відправлено користувачем kuzma 
Список форумів Список тем Нова темаПопередня тема Наступна тема
Подскажите пожалуйста, где можно найти публикации на эту тему.
Заранее благодарю!

********************************************************************************************************************


Никогда не ожидай беды и не беспокойся о том, чего, может быть, никогда и не будет. Держись поближе к солнечному свету. (Бенджамин Франклин)
Матеріал надано редакцією газети «Податки та бухгалтерський облік» (Видавничий будинок «Фактор»;
Тел. (057) 714-37-28, 714-37-29; e-mail: nbu@id.factor.ua; [www.factor.ua])
Неприбуткові організації, так само як і інші суб'єкти господарювання, за підсумками кожного звітного (податкового) періоду складають податкову звітність, де показують отримані доходи і понесені витрати. Однак для цієї категорії організацій передбачено спеціальну форму звітності та особливі вимоги до порядку її заповнення, про що й поговоримо.


Податкова звітність неприбуткових організацій

Документи статті
• Закон про податок на прибуток – Закон України «Про оподаткування прибутку підприємств» у редакції від 22.05.97 р. № 283/97-ВР.
• Закон про Держбюджет на 2006 рік – Закон України «Про Державний бюджет України на 2006 рік» від 20.12.2005 р. № 3235-IV.
• Порядок № 233 – Порядок складання податкового звіту про використання коштів неприбутковими установами та організаціями, затверджений наказом ДПАУ від 11.07.97 р. № 233 (у редакції від 03.04.2003 р. № 153).
• Перелік № 659 – Перелік груп власних надходжень бюджетних установ, вимоги щодо їх утворення та напрямки їх використання, затверджений постановою КМУ від 17.05.2002 р. № 659.
• Інструкція № 142/181 – Типова інструкція про порядок списання матеріальних цінностей з балансу бюджетних установ, затверджена спільним наказом Державного казначейства України та Міністерства економіки України від 10.08.2001 р. № 142/181.
Загальні моменти
Установи та організації, включені до Реєстру неприбуткових організацій, яким присвоєно відповідну ознаку неприбутковості, складають за кожний звітний період Податковий звіт про використання коштів неприбутковими установами та організаціями (далі – Звіт).
Звіт відповідає статусу податкової декларації. Його подають протягом 40 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) періоду. Отже, за підсумками I кварталу 2006 року неприбуткові організації подають Звіт не пізніше 10 травня. Крім того, неприбуткова організація може також направити Звіт поштою з повідомленням про вручення не пізніше ніж за десять днів до закінчення граничного строку його подання.
Відмітною особливістю складання Звіту за I квартал 2006 року є заповнення його показників у гривнях без копійок, із відповідним округленням за встановленими правилами. Ці зміни внесено до Порядку № 233 відповідно до наказу ДПАУ від 31.03.2006 р. № 169. Зміну одиниць виміру також продубльовано в самому бланку Звіту.
Порядком № 233 для неприбуткових організацій, визначених в абзаці «ж» пп. 7.11.1 Закону про податок на прибуток, до яких належать профспілкові організації, їх об'єднання та організації профспілок, передбачено такі особливості заповнення Звіту.
При отриманні профспілковою організацією доходів, звільнених від оподаткування (членських внесків, відрахувань коштів підприємств, установ, організацій на культурно-масову, фізкультурну та оздоровчу роботу, безповоротної фінансової допомоги і добровільних пожертвувань та пасивних доходів), частина I Звіту не заповнюється. Профспілкові організації заповнюють і подають Звіт у частині обліку доходів, що підлягають оподаткуванню. Отже, профспілкові організації заповнюють лише частину II Звіту, де відображаються не звільнені від оподаткування доходи і витрати, пов'язані з їх отриманням. Якщо протягом звітного періоду профспілкова організація не одержувала таких доходів, то Звіт необхідно подати до податкового органу в установлені строки з прокресленнями.
Окрему увагу слід звернути на ситуацію, коли неприбуткова організація має філії. Як у цьому випадку подавати Звіт? Для того щоб такі філії мали статус неприбуткових, ДПАУ в листі від 20.10.2003 р. № 16282/7/15-1317 висунула такі вимоги:
– метою створення філії є не отримання прибутку від своєї діяльності, а здійснення статутних завдань неприбуткової організації (головної установи чи організації);
– мають дотримуватися вимоги, установлені п. 7.11 Закону про податок на прибуток.
При дотриманні зазначених вимог філія неприбуткової організації включається до Реєстру з присвоєнням ознаки неприбутковості. І хоча в Порядку № 233 не згадується про філії, однак це зовсім не означає, що його вимоги на них не поширюються. Як неодноразово відзначала ДПАУ (консультації в газеті «Вісник податкової служби України», 2004, № 1, с. 34; № 22, с. 30), філії неприбуткових організацій, включені до Реєстру з присвоєнням ознаки неприбутковості, мають подавати Звіт до податкового органу за місцезнаходженням у встановлені законодавством строки.
Розглянемо окремі рядки Звіту, при заповненні яких у неприбуткових організацій найчастіше виникають запитання.
Профспілкові організації заповнюють лише частину II Звіту


Доходи, звільнені від оподаткування
У частині І Звіту відображають доходи, звільнені від оподаткування, і показують суми коштів, витрачених неприбутковою організацією відповідно до статутних цілей та затверджених кошторисів.
Як показує практика, заповнення частини I Звіту практично не викликає складнощів. Залежно від присвоєної ознаки неприбутковості для кожної неприбуткової організації передбачено окремі рядки (з 1-го по 7-й).
При заповненні відповідного рядка кожна неприбуткова організація керується «своїм» переліком доходів, звільнених від оподаткування. Ці доходи визначено в підпунктах 7.11.2–7.11.7 Закону про податок на прибуток.
Доходи спеціального фонду
До особливої групи доходів, звільнених від оподаткування, виділено доходи спеціального фонду бюджетних установ (рядки 1.3.1–1.3.7 Звіту). При заповненні цих рядків бюджетні установи, що утримуються за рахунок коштів державного і місцевих бюджетів, керуються Переліком № 659.
Заповнення цих рядків провадиться в такому порядку:
– у рядку 1.3.1 – надходження підгрупи 1 другої групи власних надходжень;
– у рядку 1.3.2 – пасивні доходи, тобто доходи, отримані у вигляді процентів, дивідендів, страхових виплат і відшкодувань, а також роялті;
– у рядку 1.3.3 – надходження підгрупи 1 першої групи у вигляді державних послуг, тобто будь-яких платних послуг, обов'язковість отримання яких установлюється законодавством та які надаються фізичним або юридичним особам органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування чи установами та організаціями, що утримуються за рахунок коштів відповідних бюджетів;
– у рядку 1.3.4 – надходження підгруп 1 (за вирахуванням вартості наданих державних послуг), 2, 3 першої групи, а саме:
плата за послуги, які бюджетні установи надають згідно з їх функціональними повноваженнями;
надходження бюджетних установ від господарської та/або виробничої діяльності;
плата за оренду майна бюджетних установ;
– у рядку 1.3.6 – надходження підгрупи 4 першої групи та підгрупи 2 другої групи (надходження бюджетних установ від реалізації майна і кошти, які бюджетні установи одержують для виконання окремих доручень від підприємств, організацій та фізичних осіб, від інших бюджетних установ);
– у рядку 1.3.7 – надходження підгрупи 2 першої групи, одержувані державними професійно-технічними закладами від виготовлення та реалізації товарів, пов'язані з їх основною (статутною) діяльністю.
При заповненні цих рядків особливу увагу необхідно звернути на такі види власних надходжень бюджетних установ.
По-перше, у 2006 році плата за оренду майна, що належить бюджетним установам, які утримуються за рахунок коштів державного бюджету, підлягає розподілу таким чином:
– 50 % орендної плати надходить до держбюджету. У свою чергу, ці кошти розподіляються між загальним і спеціальним фондами у пропорції 47 % : 3 % (п. 33 ст. 2 і п. 32 ст. 11 Закону про Держбюджет на 2006 рік);
– 50 % орендної плати відноситься до власних надходжень бюджетних установ (п. 16 ст. 11 Закону про Держбюджет на 2006 рік).
Тому сума орендної плати, отримана бюджетною установою, відображається в рядку 1.3.4 не в повному обсязі, а тільки та, що відноситься до власних надходжень, тобто в розмірі 50 % орендної плати.
По-друге, якщо бюджетною установою було здано у вигляді брухту і відходів золото, платину, метали платинової групи, дорогоцінне каміння, срібло, то не вся сума коштів залишатиметься в розпорядженні бюджетної установи. У цьому випадку власними надходженнями бюджетної установи, які необхідно показати в рядку 1.3.6 Звіту, будуть лише 20 % коштів, отриманих за здані у вигляді брухту і відходів золото, платину, метали платинової групи, дорогоцінне каміння, і 50 % коштів, отриманих за здане у вигляді брухту і відходів срібло. Відповідно 80 % і 50 % отриманих коштів перераховуються в дохід загального фонду бюджету і у Звіті не відображаються.
По-третє, надходження від продажу майна бюджетних установ (необоротних активів, запасів та інших матеріальних цінностей) повністю залишаються в їх розпорядженні. Виняток становлять кошти, отримані установами від продажу будівель і споруд, що повністю перераховуються в дохід того бюджету, за рахунок якого утримується така установа (п. 24 Інструкції № 142/181), і, отже, у Звіті ці суми не відображаються.
І по-четверте, бюджетні установи, зареєстровані як платники ПДВ, у Звіті відображають отримані та зараховані в дохід спеціального фонду кошти без урахування сум ПДВ.
Доходи спеціального бюджету бюджетні установи показують лише в частині власних надходжень


Доходи від основної діяльності
На відміну від 2004 і 2005 років, при заповненні Звіту у 2006 році неприбуткові організації знову отримали можливість скористатися реченням другим абзацу третього пп. 7.11.13 Закону про податок на прибуток. Нагадаємо, що в цьому реченні йдеться про те, що до основної діяльності неприбуткової організації належить продаж товарів (послуг), що пропагують принципи та ідеї, для захисту яких її було створено та які тісно пов'язані з її основною діяльністю, якщо ціна таких товарів (послуг) нижче звичайної або коли така ціна регулюється державою.
Звичайно, цією нормою можуть скористатися у 2006 році лише деякі неприбуткові організації, а саме ті, хто має ознаку неприбутковості 0005, 0006, 0007, 0008, 0014 і 0011 (абзаци «б» і «г» пп. 7.11.1 Закону про податок на прибуток).
У зв'язку з цим кошти і майно, що надходять неприбутковим організаціям від проведення їх основної діяльності, належать до доходів, звільнених від оподаткування. Отже, у 2006 році неприбуткові організації не обкладатимуть податком на прибуток доходи, отримані від продажу товарів (послуг), що пропагують ідеї неприбуткової організації, ціна яких нижче звичайної або регулюється державою.
Тому для відображення доходів, отриманих у вигляді коштів або майна від здійснення основної діяльності, неприбуткові організації заповнюватимуть рядки 2.3 і 4.1 Звіту (у минулих роках ці кошти відображали у частині II Звіту).
Витрати на утримання та проведення основної діяльності
Витрати кожної неприбуткової організації можна умовно поділити на дві групи: витрати на утримання і витрати, пов'язані з виконанням статутних завдань (основної діяльності). Використання коштів як для першої, так і для другої групи витрат здійснюється згідно з кошторисом неприбуткової організації, в якому визначається порядок розподілу отриманих доходів.
Узагалі, до витрат на утримання неприбуткових організацій (рядок 9.1 Звіту) належить: заробітна плата персоналу, плата за оренду адміністративного приміщення, послуги зв'язку, витрати на утримання транспортних засобів (оренда, вартість ПММ), витрати на відрядження тощо. Для такої групи неприбуткових організацій, як благодійні, у ст. 20 Закону України «Про благодійність і благодійні організації» від 16.09.97 р. № 531/97-ВР визначено, що розмір витрат на утримання не може перевищувати 20 % кошторису цієї організації в поточному році. Тому цим організаціям при складанні кошторису на своє утримання, а також при заповненні Звіту необхідно враховувати зазначене обмеження.
Що стосується витрат на здійснення статутної діяльності (рядок 9.2 Звіту), то перелік таких витрат насамперед залежить від того, що є метою створення і діяльності конкретної неприбуткової організації (благодійна, освітня, просвітницька, культурна чи наукова діяльність). Наприклад, для благодійної організації до таких витрат у першу чергу належатиме надання благодійної допомоги відповідним категоріям населення.
Якщо ж благодійна організація здійснює різні благодійні заходи масового характеру, то до таких витрат належать усі витрати, пов'язані з організацією та проведенням таких заходів (оренда залу, витрати на виготовлення друкованої продукції, на придбання призів тощо). Витрати на проведення таких заходів також має бути передбачено відповідним кошторисом.
Коли неприбуткова організація сплачує податок на прибуток
Перша ситуація. Неприбуткова організація одержує доходи з інших джерел (від неосновної діяльності), ніж визначені в підпунктах 7.11.2–7.11.7 Закону про податок на прибуток. Отже, якщо неприбуткова організація одержує дохід з інших джерел, ніж установлені для певної групи неприбуткових організацій, такі доходи підлягають оподаткуванню на загальних підставах.
Суми таких доходів відображаються по рядку 10 Звіту, а витрати, безпосередньо пов'язані з отриманням таких доходів, – по рядку 11 Звіту. Причому слід мати на увазі, що витрати в рядку 11 необхідно показати в тому звітному періоді, коли буде отримано доходи, що підлягають оподаткуванню (п. 3.5 Порядку № 233). На окремі аспекти ведення обліку таких доходів і витрат ми звертали увагу у статті «Основні фонди в неприбуткових організаціях: нюанси обліку» (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2005, № 83).
Друга ситуація. Неприбуткові організації, визначені в абзаці «г» пп. 7.11.1 Закону про податок на прибуток, розраховують податок на прибуток із суми перевищення відповідно до першого абзацу пп. 7.11.9 Закону про податок на прибуток.
Зокрема, у цьому пункті встановлено таке: «У разі коли доходи неприбуткових організацій, отримані протягом звітного (податкового) року з джерел, визначених пп. 7.11.5, на кінець першого кварталу наступного за звітним року перевищують 25 відсотків від загальних валових доходів, отриманих протягом такого звітного (податкового) року, така неприбуткова організація зобов'язана сплатити податок з нерозподіленої суми прибутку за ставкою, встановленою п. 10.1 статті 10 цього Закону, до суми такого перевищення».
Цей розрахунок здійснюють не всі неприбуткові організації, а лише перелічені в абзаці «г» пп. 7.11.1 Закону про податок на прибуток, яким присвоєно код ознаки неприбутковості 0011 (наприклад, садівничі товариства, гаражні кооперативи). Інші прибуткові організації звільнено від розрахунку і сплати податку на прибуток із суми такого перевищення.
Такий розрахунок провадиться в рядках 16–23 Звіту. Алгоритм заповнення цих рядків має такий вигляд:
1) рядок 16 «Сума доходів, що звільняються від оподаткування, отриманих за попередній звітний (податковий) рік» – показуємо дані рядка 4 Звіту за 2005 рік;
2) рядок 17 «Прибуток від доходу з інших джерел, зменшений на суму податку за попередній звітний (податковий) рік» (р. 12 – р. 13) – відображаємо різницю між даними рядків 12 і 13 Звіту за 2005 рік;
3) рядок 19 «Сума витрат за попередній звітний (податковий) рік та за перший квартал поточного року» – наводимо суму даних рядка 9 Звіту за 2005 рік і даних рядка 9 Звіту за І квартал 2006 року.
Якщо точно дотримуватися вимог п. 3.8 Порядку № 233, то може вийти, що за два роки суму тих самих витрат буде враховано двічі. Для того щоб такого не сталося, необхідно з витрат поточного року виключити витрати, понесені за рахунок доходів, отриманих у попередньому році, а з витрат за перший квартал поточного року виключити витрати, понесені за рахунок доходів, отриманих у поточному році. Це можна пояснити тим, що сенс оподаткування нерозподіленої суми прибутку полягає в тому, щоб неприбутковою організацією за 5 кварталів (4 квартали звітного та 1 квартал поточного року) було використано загальні валові доходи, звільнені від оподаткування, отримані за 4 квартали звітного року.
Таким чином, при розрахунку суми перевищення доходів над витратами мають ураховуватися тільки витрати, понесені за рахунок доходів 4 кварталів 2005 року;
4) після чого визначаємо суму нерозподіленого прибутку на кінець I кварталу 2006 року (рядок 18 – рядок 19);
5) розраховуємо норматив отримання доходів (рядок 21). Для цього дані рядка 18 помножуємо на 0,25;
6) за наявності перевищення, тобто за наявності додатної різниці між рядками 20 і 21, визначаємо суму податку на прибуток із такого перевищення.
При розрахунку суми перевищення доходів над витратами мають ураховуватися тільки витрати, понесені за рахунок доходів 4 кварталів звітного року


Як виправити помилку
Як і при заповненні будь-якої форми податкової звітності, так і при заповненні Звіту неприбуткова організація може припуститися помилки. Серед найпоширеніших можна назвати помилки, коли доходи, що підлягають оподаткуванню, віднесено до звільнених доходів.
При самостійному виявленні помилки неприбуткова організація може вибрати один із таких варіантів виправлення, керуючися при цьому п. 2 Порядку № 233 і п. 5.1 Закону України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21.12.2000 р. № 2181-III:
1) подати уточнюючий розрахунок до помилкового Звіту, поданого раніше (того, в якому виявлено помилки). При цьому уточнюючий розрахунок подається на бланку тієї ж форми, що і Звіт, але з позначкою в полі «Уточнюючий». Уточнені показники відображають в рядку 25 Звіту;
2) подати новий Звіт із виправленими показниками в наступному податковому періоді, в якому виявлено помилки.
І в першому і у другому випадку платник податків, який самостійно виявляє факт заниження податкового зобов'язання минулих податкових періодів, зобов'язаний сплатити суму недоплати податку (рядок 25 Звіту) і штраф у розмірі 5 % від цієї суми (рядок 26 Звіту).
У разі якщо неприбуткова організація встигне подати новий Звіт із виправленими показниками до закінчення граничного строку його подання, штрафні санкції не застосовуються.

Вікторія Матвєєва Економістаналітик газети
«Податки та бухгалтерський облік»



«Податки та бухгалтерський облік», 4 травня 2006 р., № 35–36 (906–907), с. 49 (www.factor.ua)
Дата підготовки 04.05.2006
Газета «Податки та бухгалтерський облік»
Большущее спасибо!

********************************************************************************************************************


Никогда не ожидай беды и не беспокойся о том, чего, может быть, никогда и не будет. Держись поближе к солнечному свету. (Бенджамин Франклин)
Список форумів Список тем Нова темаПопередня тема Наступна тема
Вибачте, тільки зареєстровані користувачі можуть писати в цьому форумі.

Авторизуватись



Повідомлення, розміщені на форумах ДК-порталу, відображають лише особисту позицію авторів повідомлень.
Адміністрація форумів не несе відповідальності за їх зміст.

© 2023 "Дебет-Кредит", український бухгалтерський портал, web_dk [ @ ] gc.com.ua





0.00031300000000001