Коментар. Про визнання таким, що втратив чинність, Наказу Міністерства статистики України від 15.02.96 р. №51 «Про затвердження типових форм первинного обліку касових операцій»
Дивись документ:
Про визнання таким, що втратив чинність, Наказу Міністерства статистики України від 15.02.96 р. №51 «Про затвердження типових форм первинного обліку касових операцій»
Наказ Держкомстат України від 9.6.2008 № 186
Типові первинні касові документи, затверджені Наказом №51, втратили чинність 09.06.2008 р. Це, зокрема, КО-1 «Прибутковий касовий ордер», КО-2 «Видатковий касовий ордер», КО-3 «Журнал реєстрації прибуткових та видаткових касових документів», КО-3а «Журнал реєстрації прибуткових та видаткових касових документів», КО-4 «Касова книга», КО-5 «Книга обліку прийнятих та виданих касиром грошей». Щоправда, це не означає, що якщо немає форм, то й не треба вести касу. Адже ми маємо ще Положення про касові операції1, яке при визначенні касових документів скеровує нас до цього ж Наказу №51.
Первинними касовими документами є прибуткові та видаткові касові ордери, за допомогою яких відповідно до законодавства України оформляються касові операції. Також це відповідні журнали встановленої форми для реєстрації цих документів та для обліку операцій з готівкою в національній валюті — касові книги. Тобто фактично форми документів касових операцій нині не встановлено, а порядок документування касових операцій — так. Що ж робити? Звичайно, буде надано роз’яснення відповідними компетентними органами, але для початку звернімося до Закону про бухоблік2. У ч. 2 ст. 9 «Первинні облікові документи та регістри бухгалтерського обліку» Закону зазначено, що первинні документи повинні містити такі обов’язкові реквізити:
1) назву документа (форми);
2) дату і місце складання;
3) назву підприємства, від імені якого складено документ;
4) зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції;
5) посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення;
6) особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.
Є Положення №883, п. 2.7 якого говорить: «Первинні документи складаються на бланках типових форм, затверджених Міністерством статистики України, а також на бланках спеціалізованих форм, затверджених міністерствами і відомствами України. Документування господарських операцій може здійснюватися з використанням виготовлених самостійно бланків, які повинні обов’язково містити реквізити типових або спеціалізованих форм».
На нашу думку, заповнення «старих» форм касових документів сьогодні навіть за умови, що вони є нечинними, не може спричинити якихось негативних наслідків для підприємства. Головне, щоб у цих формах були заповнені усі необхідні реквізити. Можна порекомендувати видати наказ/розпорядження по підприємству, в якому послатися на п. 2.7 Положення №88, а далі зазначити, що для ведення касових операцій по підприємству треба використовувати документи певних форм. Також треба додати до такого наказу форми, такі як типові, але без зазначення, що це певна типова форма4, затверджена наказом Мінстату від 15.02.96 р. №51. Звичайно, важливо не забути, щоб у виготовлених самостійно бланках були наявні всі обов’язкові реквізити первинних документів (див. вище).