ПЛАТНИК ПДВ НЕ ОБОВ’ЯЗАНИЙ ПЕРЕВІРЯТИ ДІЙСНІСТЬ СВІДОЦТВА ПЛАТНИКА ПДВ СВОГО КОНТРАГЕНТА
“Дебет-Кредит”
N 11, від 17 березня 2008 р.
Марина Тарасова
Підприємство отримало податкову накладну, відобразило податковий кредит. А через місяць виявилося, що наш контрагент неправомірно видав нам податкову накладну — на той час він уже не був платником ПДВ (у нього вилучили свідоцтво платника). Що нам робити?
У більшості випадків підприємства не перевіряють правдивість податкових реквізитів своїх контрагентів. Часто достатньо того, що ці реквізити фігурують у підписаному між партнерами договорі або у виставленому постачальником рахунку. Що ж робити підприємству, якщо з часом виявляється, що підприємство не має права на податковий кредит з ПДВ з тієї простої причини, що продавець на дату, коли була виписана податкова накладна, вже був виключений з Реєстру платників ПДВ? На кого покладається (і чи покладається взагалі) обов'язок перевіряти свого контрагента на предмет «чистоти»? Відповідно до п. 2 і п. 5 Порядку N 165* податкова накладна (далі — ПН) вважається недійсною, якщо вона виписана особою, не зареєстрованою як платник ПДВ, і якщо їй не присвоєно індивідуального податкового номера платника ПДВ.
Порядок заповнення податкової накладної, затверджений наказом ДПАУ від 30.05.97 р. N 165.
Як платник податків може дізнатися, що він працював з неплатником ПДВ, якщо йому була видана належним чином оформлена ПН, і чи входить до його обов'язків перевірка всіх своїх постачальників щодо занесення їхніх даних до Реєстру платників ПДВ? До платників податків на підставі п. 9.7 Закону про ПДВ висувається вимога розміщувати у доступних для огляду місцях у своїх приміщеннях та в усіх своїх відокремлених підрозділах копії Свідоцтва платника ПДВ, засвідчені податковим органом. Це один зі способів перевірити свого контрагента щодо його реєстрації платником ПДВ. Ще один спосіб — відвідати web-сайт ДПАУ (www.sta.gov.ua), де найголовніший податковий орган щомісяця у термін до 12 числа місяця оприлюднює дані з Реєстру як платників ПДВ, так і осіб, виключених з Реєстру із зазначенням не лише дати анулювання реєстрації, а і його причини. ДПАУ забезпечила вільний (безоплатний) доступ до таких даних, тобто платники податків мають змогу отримати дані самостійно (лист ДПАУ від 20.01.2007 р. N 921/7/29-1017, див. «ДК» N 9/2007).
Ще раз нагадаємо, що з юридичної точки зору до відповідальності повинен притягуватися правопорушник, а не особа, яка вступила з ним у договірні відносини. І в діях платника податків, який працював з «неправильним» платником ПДВ, але отримав належним чином оформлену від нього ПН, немає порушення податкового законодавства. Для законодавчого обґрунтування цього висновку підходять ст. 9 і 10 Закону про систему оподаткування*, які не передбачають права або обов'язку одного платника податків вимагати від іншого будь-яких відомостей, що стосуються, наприклад, відповідності держреєстрації контрагента у встановленому порядку, а також повноти і своєчасної сплати ним податків. Єдине «але»: найімовірніше, підприємству доведеться доводити свою правоту в суді.
* Закон України від 25.06.91 р. N 1251-XII «Про систему оподаткування».
Якщо підприємство вирішить зменшити податковий кредит, то воно має вчинити такі дії:
1) заповнити рядок 16.1 поточної декларації з ПДВ з обов'язковим поданням додатка 1 до декларації або подати уточнюючий розрахунок за відповідний період;
2) у бухгалтерському обліку суму ПДВ доплюсувати до вартості товарів (робіт, послуг). Тобто бухгалтер повинен написати бухгалтерську довідку, де зазначити (сторно) проведення, яке збільшувало податковий кредит, а саме Д-т 641 К-т 631 на суму ПДВ сторно. І зробити правильне проведення, а саме — збільшити дебет матеріального або витратного рахунка (залежно від того, що прибуткували) і кредит 631.