А я в пятницу дала такой вот ответ своей налоговой.
Заступнику начальника ДПІ....
ЗАТ „.....” отримала за Вашим підписом лист № ...... датований ......2008 р.
У зазначеному листі з посиланням на ст. 11 Закону України від 04.12.90 р. № 509-ХІІ «Про державну податкову службу в Україні» (далі - Закон про ДПС) нам запропоновано надати інформацію – документи, що підтверджують взаємовідносини з постачальниками (перелік яких зазначено у наданому Вами додатку №1) та покупцями (перелік яких зазначено у наданому Вами додатку №2) за період травень 2008 року.
Запевняємо, що відносини нашого підприємства з органами ДПС будуються на принципах безумовного виконання всіх законних вимог, але при цьому воно змушене орієнтуватися на норми чинного законодавства України.
Згідно з п. 1 ст. 11 Закону про ДПС, на який Ви посилаєтеся у листі, органи ДПС у випадках, у межах компетенції та у порядку, установлених законами України, мають право здійснювати документальні невиїзні перевірки (на підставі поданих податкових декларацій, звітів та інших документів, пов'язаних з нарахуванням і сплатою податків та зборів (обов'язкових платежів), незалежно від способу їх подання), а також планові та позапланові виїзні перевірки своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податків та зборів (обов'язкових платежів), додержання валютного законодавства юридичними особами.
Отже, даною нормою Закону встановлене право органів ДПС проводити виїзні та невиїзні перевірки, при цьому воно обмежується порядком, установленим законами України щодо перевірок.
Ураховуючи порядок проведення органами ДПС планових і позапланових виїзних перевірок, визначений ст. 111 Закону про ДПС, робимо висновок, що інформації про підстави для проведення виїзної перевірки даний лист не містить. Тому доходимо висновку, що необхідність у наданні інформації згідно з даним листом-запрошенням не пов'язана з проведенням виїзної перевірки.
Відповідно до Порядку оформлення результатів невиїзних документальних, виїзних планових та позапланових перевірок з питань дотримання податкового, валютного та іншого законодавства, затвердженого наказом ДПАУ від 10.08.05 р. № 327 (зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.08.05 р. за № 925/11205), невиїзною документальною (камеральною) перевіркою вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні органу ДПС на підставі поданих податкових декларацій, звітів та інших документів, пов'язаних з нарахуванням і сплатою податків та зборів (обов'язкових платежів), незалежно від способу їх подання.
При цьому також зазначаємо, що в розумінні Закону України від 21.12.2000 р. № 2181-111 «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» (пп. 4.2.2) камеральною вважається перевірка, яка проводиться контролюючим органом виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях, без проведення будь-яких інших видів перевірок платника податків.
Отже, невиїзна перевірка здійснюється на підставі поданих платником податку до органу ДПС документів. Усі документи, які чинне податкове законодавство вимагає подавати до органів ДПС, вже подані
ЗАТ „...........”, а тому зазначений контролюючий орган має усі підстави та можливість у разі необхідності провести невиїзну документальну перевірку. При цьому чинне законодавство не передбачає права органів ДПС вимагати від платників податків додаткові документи для проведення невиїзної перевірки.
Положення Закону про ДПС встановлюють право органів ДПС у випадках, у межах компетенції та у порядку, установлених законами України, одержувати у платників податків (посадових осіб платників податків) пояснення з питань, що виникають під час перевірок та стосуються реалізації повноважень органів ДПС, установлених цим та іншими законами України.
Звертаємо увагу на те, що цією нормою встановлюється обов'язок платника податків надати пояснення з питань, що виникають під час перевірок. Однак в отриманому нами листі йдеться про надання інформації, а це не передбачено положеннями Закону про ДПС. Разом з тим, якщо стосовно нашого підприємства проводиться перевірка, просимо вказати вид такої перевірки.
Зокрема, зазначеним Законом установлено, що платник податків зобов'язаний надавати пояснення та їх документальні підтвердження на обов'язковий письмовий запит органу ДПС у випадку, якщо виявлено недостовірність даних, що містяться у податковій декларації. Просимо вказати, у якій саме з поданих ЗАТ „............” декларацій їх виявлено та на які саме питання щодо такої декларації нам потрібно надати пояснення.
Оскільки не вказано жодної передбаченої Законом підстави для проведення перевірки, а також відсутні підстави, які зобов'язували б нас надавати інформацію (документи, що підтверджують взаємовідносини з постачальниками (перелік яких зазначено у наданому Вами додатку №1) та покупцями (перелік яких зазначено у наданому Вами додатку №2) за період ............... 200. рокуЗАТ „..................” не має достатніх законних підстав для задоволення Вашого прохання.
Це не означає, що ЗАТ”...................” має на меті перешкоджати органам ДПС України у здійсненні ними своїх завдань і ніяким чином не відмовляється та не уникає надання необхідних документів, а тільки визнає обов'язковим дотримання вимог чинного законодавства та виконання всіх законних вимог щодо надання документів і проведення перевірок органами ДПС.
Направляючи Вам цього листа, сподіваємось на взаєморозуміння та подальшу співпрацю на засадах обопільного виконання вимог чинного законодавства України.
Сподіваємось, що ці пояснення не буде розглянуто упереджено.
З повагою, голова правління ЗАТ”....................”