Практика порядку оскарження рішень і дій податкових органів
Оскарження є одним із способів забезпечення захисту порушених прав. Незважаючи на існуючий загальний судовий порядок захисту прав у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб’єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій встановлений Кодексом адміністративного судочинства України (далі – КАС України), платникам податків додатково надано право оскаржувати незаконні рішення і дії податкових органів в адміністративному порядку, шляхом подання скарг до відповідного податкового органа, керуючись ст. 5 Закону України «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21.12.2000 р. № 2181 (далі – Закон № 2181).
Право на оскарження
Право на оскарження надане Законом № 2181 виникає у разі, коли платник податків вважає, що контролюючий орган неправільно визначив суму податкового зобов’язання або прийняв будь-яке інше рішення, що суперечить законодавству з питань оподаткування або виходить за межі його компетенції, встановленої законом. Слід наголосити, що до таких рішень законодавець також відносить і податкові роз’яснення, які на відміну від інших рішень податкового органу можуть бути оскаржені виключно до суду (пп. «і» пп. 4.2.2 п. 4.2 ст. 4 Закону № 2181).
Реалізується зазначене право на оскарження шляхом направлення в письмовій формі відповідної скарги до контролюючого органу, який прийняв оскаржуване рішення або вчинив незаконну дію, або позовної заяви до суду.
Слід зазначити, що не може бути оскаржене платником податків в адміністративному або судовому порядку узгоджене податкове зобов’язання, яке у разі його самостійного визначення платником податків у податковій декларації вважається узгодженим з моменту її подання податковому органу, а у разі визначення податкового зобов’язання контролюючим органом – з моменту отримання платником податків рішення контролюючого органу і неоскарження такого рішення протягом встановленого строку.
Об’єкти оскарження
Платник податків має право оскаржити в адміністративному або в судовому порядку:
податкові повідомлення, податкові повідомлення-рішення про визначення сум податкових зобов’язань, штрафних (фінансових) санкцій та податкові вимоги щодо податкового боргу;
рішення про:
заборону здійснення операцій із заставленими активами платника податків (припис);
розподіл суми податкових зобов’язань або податкового боргу між платниками податків, що виникають унаслідок реорганізації;
погашення податкових зобов’язань, забезпечених податковою заставою, до проведення реорганізації;
установлення солідарної відповідальності за сплату податкових зобов’язань платника податку, що реорганізовується;
поширення права податкової застави на всі активи платника податків, який створюється шляхом об’єднання інших платників податків;
продаж активів, що перебувають у податковій заставі; самостійне визначення органами державної податкової служби складу активів, що підлягають продажу (акт опису);
арешт активів;
дострокове розірвання договорів про розстрочення, відстрочення податкових зобов’язань за ініціативою органу державної податкової служби;
подання платником податків нової податкової декларації з виправленими показниками;
застосування штрафних (фінансових) санкцій;
постанова зі справи про адміністративне правопорушення. Відповідно до ст. 2342 Кодексу України про адміністративне правопорушення (далі — КупАП) органи державної податкової служби України розглядають справи про адміністративні правопорушення, пов’язані з ухиленням від подання декларації про доходи (ст. 1641), порушенням порядку подання фінансової звітності та ведення бухгалтерського обліку при ліквідації юридичної особи (ст. 1666). Всі інші постанови винесені податковими органами розглядаються виключно в судовому порядку. Постанови винесені на підставі статей 1641, 2342 КУпАП платник податків також має право оскаржити безпосередньо до суду (п. 3 ч. 1 ст. 288 КУпАП).
податкові роз’яснення, але виключно до суду.
На практиці доволі часто трапляються випадки, коли платники податків намагаються оскаржити акт перевірки. В зв’язку з цим, автор вважає за необхідне звернути увагу на таке.
Акт перевірки – це службовий документ, який стверджує факт проведення перевірки фінансово-господарської діяльності суб’єкта господарювання і є носієм доказової інформації про виявлені порушення вимог податкового, валютного та іншого законодавства суб’єктами господарювання (Наказ Державної податкової адміністрації України «Про затвердження Порядку оформлення результатів невиїзних документальних, виїзних планових та позапланових перевірок з питань дотримання податкового, валютного та іншого законодавства» від 10 серпня 2005 р. № 327). Тобто сам по собі акт перевірки не має для платників податків ніяких наслідків. Наслідки настають у зв’язку з прийняттям податкового органу відповідного рішення, прийнятого на підставі акта перевірки. Аналогічної думки дотримуються і Вищий адміністративний суд України в постанові від 12 травня 1995 р. № 02-5/451 та президія Вищого адміністративного суду України в постанові від 26 січня 2000 р. № 02-5/35, в яких зазначається, що акти податкових перевірок не можуть бути предметом спору в господарському суді. Ці документи не мають обов’язкового характеру, а викладені в них обставини можуть бути лише підставою для застосування керівником податкового органу чи його заступником відповідних заходів.
Адміністративне оскарження
Процедура адміністративного оскарження закріплена п. 5.2 ст. 5 Закону № 2181 та Положенням про порядок подання та розгляду скарг платників податків органами державної податкової служби [2] (далі – Наказ № 29).
Ключовими моментами процедури адміністративного оскарження є дотримання строків (до того ж як платником податків, так і податковим органом) та порядку оскарження, оскільки наслідком недотримання зазначених положень буде:
у разі недотримання строків платником податків – узгодження податкового зобов’язання (несвоєчасна оплата якого призведе до виникнення у такого платника податків податкового боргу), передача активів у податкову заставу;
у разі недотримання строків податковим органом – задоволення скарги платника податків, навіть якщо фактично рішення за результатом розгляду скарги прийняте не на користь такого платника;
у разі недотримання процедури оскарження – відмова у розгляді скарги, що призведе знову ж таки до узгодження податкового зобов’язання.
Порядок адміністративного оскарження
Первинна скарга подається до органу державної податкової служби, який прийняв оскаржуване рішення, повторна до вищестоящого податкового органу у разі повного або часткового незадоволення первинної скарги. Слід зазначити, що рішення, прийняте за результатом розгляду як первинної, так і повторної скарг може бути менш сприятливим для платника податків, ніж рішення, яке оскаржувалося у разі збільшення податковим органом суми податкового зобов’язання (пені та штрафних санкцій) або податкового боргу.
За загальним правилом відмова в прийнятті скарги (заяви) платника податків забороняється (абзац 3 п. 3 наказу № 29). Зазначене правило стосується навіть тих випадків, коли питання, порушені у скарзі (заяві), одержаній органом державної податкової служби, не належать до повноважень органів державної податкової служби. При виникненні зазначеної ситуації таку скаргу (заяву), податковий орган зобов’язаний протягом п’яти днів переслати за належністю відповідному органу чи посадовій особі, про що письмово повідомити особу, яка подала скаргу (заяву).
На практиці органи державної податкової служби зазначену норму, як правило, ігнорують в принципі як і всі інші органи уповноважені розглядати звернення громадян, для яких зазначене правило також діє на підставі ч. 3 ст. 7 Закону України «Про звернення громадян» від 2 жовтня 1996 р. № 393/96-ВР. Зазначені дії можуть призвести до пропуску законодавчо встановленого строку для звернення до підвідомчого органу з відповідною заявою (скаргою). Порушення процедури розгляду звернень громадян (платників податків) може слугувати досить аргументованою причиною для встановлення поважності його пропуску. Незважаючи на те, що зазначена обставина не стосується пп. 15.4.1 п. 15.4 ст. 15 Закону № 2181 до переліку підстав, наявність яких може слугувати причиною для продовження керівником податкового органу (його заступником) граничних строків для подання відповідної заяви (скарги) за письмовим зверненням платника податків.
Слід зазначити, що у разі відмови керівника податкового органу у продовженні строку для подання скарги (заяви), платник податків може звернутися до суду із заявою про зобов’язання вчинити дії щодо прийняття та розгляду скарги у зв’язку з поважністю причин його пропуску. В будь-якому разі платник податків може звернутися до суду із відповідним позовом про визнання недійсним рішення податкового органу чи незаконними дій його посадових осіб.
Причиною для відмови у розгляді поданої скарги (заяви) по суті є недотримання строків її подання та вимог, встановлених Наказом № 29 для її оформлення, зокрема, незазначення в ній:
прізвища, імені, по батькові, місця проживання фізичної особи – платника податку, а для юридичної особи – платника податку – її найменування, місцезнаходження, а також адреси, на яку необхідно надіслати рішення (відповідь) за скаргою (заявою);
найменування органу державної податкової служби, яким видано податкове повідомлення, рішення або постанова зі справи про адміністративне правопорушення, що оскаржується, її дата і номер; назва податку, збору (обов’язкового платежу) або штрафної (фінансової) санкції та їх сума;
суті порушеного питання, прохання чи вимоги й обґрунтування незгоди платника податків із сумою податкового зобов’язання, визначеною органом державної податкової служби в податковому повідомленні, або незгоди з іншим рішенням органу державної податкової служби;
інформації про подання чи неподання позовної заяви до суду про визнання недійсним податкового повідомлення або рішення органу державної податкової служби, а також про повідомлення чи неповідомлення відповідного органу державної податкової служби про подання повторної скарги (заяви) органу державної податкової служби вищого рівня;
підпису фізичної особи – платника податку, а для юридичної особи – платника податку – підпису керівника або особи, яка виконує обов’язки керівника юридичної особи – платника податку. Якщо скарга (заява) в інтересах фізичної особи – платника податку або юридичної особи – платника податку подається її представником, то до скарги (заяви) долучається копія довіреності, оформленої відповідно до вимог законодавства, і підпис представника юридичної особи – платника податку на скарзі (заяві) повинен бути скріплений печаткою юридичної особи – платника податку;
переліку документів і розрахунків, що додаються до скарги (заяви), а у разі надсилання скарги (заяви) поштою недодання опису укладеного та повідомлення про вручення.
Слід зазначити, що Закон № 2181 не передбачає відмови в прийнятті та розгляді скарги в разі недотримання вимог щодо її оформлення. Його нормами чітко зазначено, що для повернення скарги контролюючий орган зобов’язаний прийняти мотивовану відмову, інакше скарга вважається задоволеною. Крім того, таку позицію можна підтвердити нормами ст.19 Конституції України, якою встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. В принципі на цій підставі можливо аргументувати факт задоволення скарги.
На думку автора краще дотримуватися приписів наказу № 29 і оформити скаргу відповідно до його вимог. Тим більше, що наказ зареєстрований в Міністерстві юстиції України, а оформлення скарги відповідно до його вимог не матиме ніяких складнощів. Крім того, положення наказу розширюють права платника податків у процесі подання та розгляду скарги. Враховуючи ту обставину, що обов’язок доведення того, що нарахування суми податкового зобов’язання, здійснене органом державної податкової служби відповідно до законодавства, є помилковим, покладається на платника податків, користування передбаченими Наказом № 29 правами, може позитивно вплинути на результат прийняття рішення за результатом розгляду скарги.
Так, особа, яка подала скаргу наділена такими правами:
особисто викласти аргументи особі, що перевіряла скаргу (заяву), та брати участь у перевірці поданої скарги (заяви);
ознайомитися з матеріалами перевірки;
подавати додаткові матеріали або наполягати на їх запиті органом державної податкової служби, який розглядає скаргу (заяву);
бути присутньою при розгляді скарги (заяви);
користуватися послугами адвоката або уповноваженого представника, оформивши це уповноваження у встановленому законом порядку;
одержати письмову відповідь про результати розгляду скарги (заяви);
висловлювати усно або письмово вимогу щодо дотримання таємниці розгляду скарги (заяви);
вимагати відшкодування збитків, якщо вони стали результатом неправомірних рішень;
відкликати або анулювати подану скаргу (заяву) в будь-який час до прийняття рішення за наслідками розгляду скарги (заяви).
Враховуючи викладене, пропонуємо платникам податків не ігнорувати надані права при поданні та розгляді скарги. Оскільки на практиці особиста присутність (а краще присутність компетентного представника) при розгляді скарги надає додаткові можливості в доведенні правомірності своєї позиції.
Строки адміністративного оскарження
Загальний строк для оскарження платником податків податкового повідомлення або іншого рішення органу державної податкової служби становить 10 календарних днів, перебіг яких починається з дня, наступного за днем отримання відповідного рішення. Зазначений 10-ти денний термін встановлений і для подання повторних скарг.
Нормами Закону № 2181 передбачені також спеціальні строки в кількості 30-ти календарних днів наступних за днем отримання для оскарження рішень про:
визначення податкових зобов’язань податковим органом за причинами, не пов’язаними із порушенням податкового законодавства;
нарахування податкових зобов’язань з земельного податку;
нарахування податкових зобов’язань зобов’язання з прибуткового податку з громадян нарахованого фізичним особам – суб’єктам підприємницької діяльності, громадянам, іноземним громадянам та особам без громадянства на підставі подання ними декларацій про очікувані або про фактично одержані доходи;
розподіл суми податкових зобов’язань або податкового боргу між платниками податків, що виникають унаслідок реорганізації; установлення солідарної відповідальності за сплату податкових зобов’язань платника податку, що реорганізовується; поширення права податкової застави на всі активи платника податків, який створюється шляхом об’єднання інших платників податків.
Для податкового органу строк прийняття вмотивованого рішення та його надсилання скаржнику становить двадцять календарних днів від дня отримання скарги платника податків. Виключення становлять скарги на постанову зі справі про накладення адміністративного стягнення, які розглядаються в десятиденний строк з дня їх надходження. За вмотивованим рішенням керівника відповідного контролюючого органу (або його заступника) строк розгляду скарги платника податків може бути продовжений на строк не більше шістдесяти календарних днів.
Підставою для прийняття рішення про продовження строку розгляду скарги може бути: відсутність доданих до скарги (заяви) документів (акта перевірки, розрахунків до акта перевірки, рішення, прийнятого за розглядом акта перевірки, рішення, за розглядом скарги (заяви), необхідних для розгляду скарги (заяви); необхідність додаткової перевірки наданих бухгалтерських документів або документів податкового обліку; необхідність документів інших організацій, що належать до їх компетенції, для з’ясування обставин справи тощо).
У будь-якому разі про прийняття рішення про продовження термінів розгляду скарги (заяви) податковий орган зобов’язаний повідомити платника податків у письмовій формі, до того ж до закінчення двадцятиденного строку встановленого для розгляду скарги.
Із зазначеної процедури слід виокремити такі правові моменти:
Якщо вмотивоване рішення за скаргою платника податків не надсилається платнику податків протягом двадцятиденного строку або протягом строку, продовженого за рішенням керівника контролюючого органу (або його заступника), така скарга вважається повністю задоволеною на користь платника податків з дня, наступного за останнім днем зазначених строків. Скарга вважається також повністю задоволеною на користь платника податків, якщо рішення керівника контролюючого органу (або його заступника) про продовження строків її розгляду не було надіслано платнику податків до закінчення двадцятиденного строку.
У разі коли керівник податкового органу (його заступник) приймає рішення про продовження строків розгляду скарги платника податків понад строки, визначені абзацом 1 пп. 5.2.2 п. 5.2 ст. 5 Закону № 2181, пеня не нараховується протягом таких додаткових строків, незалежно від результатів адміністративного оскарження.
Подана скарга (заява) зупиняє виконання платником податків податкових зобов’язань, визначених у податковому повідомленні, на строк від дня подання такої скарги (заяви) до органу державної податкової служби до дня закінчення процедури адміністративного оскарження. Протягом зазначеного строку податкові вимоги з податку, що оскаржується, не надсилаються, а сума податкового зобов’язання, що оскаржується, вважається неузгодженою.
У разі коли останній день строків припадає на вихідний або святковий день, останнім днем таких строків вважається перший наступний робочий день.
Момент вручення рішення
Перебіг законодавчо встановленого строку для оскарження рішення контролюючого органу розпочинається з дня, наступного за днем його отримання платником податків.
Доведення до відома платників податків рішення прийнятого податковими органами за результатом розгляду скарги можливе двома зазначеними законом способами:
надіслати поштою з повідомленням про вручення;
надати під розписку.
При встановленні факту отримання платником податків рішення контролюючого органу необхідно звернути увагу на таке:
Рішення про результати розгляду скарги (заяви), незважаючи на спосіб доведення його до відома платника податків, – скаржника направляється за адресою, зазначеною безпосередньо платником податків у скарзі (заяві) як адреса, на яку необхідно надіслати рішення (відповідь) на скаргу (заяву). Слід зазначити, що у разі неправильного зазначення адреси, доводи платника податків який не отримав рішення про результати розгляду скарги про те, що скарга вважається задоволеною – будуть неправомірними.
Рішення вважається доведеним до:
юридичної особи, якщо його вручено керівнику або уповноваженій особі такої юридичної особи – платника податків під розписку;
фізичній особі, якщо його вручено особисто такій фізичній особі або уповноваженій нею особі.
У разі відмови платника податку або його уповноваженої особи від отримання рішення (відповіді), прийнятого за розглядом скарги (заяви), або в разі незнаходження особи за адресою, зазначеною у скарзі (заяві), датою вручення рішення (відповіді) платнику податків вважається дата, зазначена працівником поштового зв’язку на повідомленні про вручення поштового відправлення, про відмову платника податку від отримання рішення (відповіді), або дата вчиненого працівником поштового зв’язку запису на повідомленні про відсутність одержувача рішення (відповіді) за адресою, яка зазначена особою у скарзі (заяві) як адреса, на яку необхідно надіслати рішення (відповідь) на скаргу (заяву).
Судове оскарження
На відміну від адміністративного оскарження, до суду платник податків має право оскаржити рішення податкових органів про нарахування податкового зобов’язання у будь-який момент після отримання відповідного податкового повідомлення, але з урахуванням строків давності. У цьому випадку зазначене рішення контролюючого органу не підлягає адміністративному оскарженню (пп. 5.2.5 п. 5.2 ст. 5 Закону № 2181).
Відповідно до ст.99 КАСУ адміністративний позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.
Законом №2181 передбачений загальний строк визначення та стягнення суми податкових зобов’язань 1095 днів, перебіг якого починається з дня, наступного за останнім днем граничного строку подання податкової декларації, а у разі, коли така податкова декларація була надана пізніше, – за днем її фактичного подання (пп.15.1.1 п.15.1 ст.15).
Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється річний строк, який обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
З першого вересня 2005 року оскарження рішень податкових органів здійснюється у порядку, врегульованому КАС України, який дещо відрізняється від порядку розгляду спорів за участю податкових органів господарськими судами на підставі Господарського процесуального кодексу України.
Особливостями процедури оскарження до адміністративних судів рішень і дій контролюючих органів є такі правові моменти.
На стадії подання та розгляду позовної заяви
По-перше, позовна заява до адміністративного суду повинна містити вимоги про скасування або визнання нечинними рішень податкових органів (ст. 106 КАС України). До господарських судів необхідно було подавати позов про визнання недійсним податкових рішень.
По-друге, однією з обов’язкових вимог до змісту позовної заяви у разі її подачі уповноваженим представником позивача, крім додання до неї його довіреності, є зазначення імені представника, його поштової адреси, а також номеру засобу зв’язку, адреси електронної пошти, якщо такі є (ст. 106 КАСУ ). До господарського суду на підтвердження повноважень необхідно подати тільки довіреність оформлену відповідно до вимог чинного законодавства (ст. 57 Господарського процесуального кодексу України (далі – ГПК України)).
По-третє, змінився порядок направлення відповідачам копії позовної заяви. Якщо при подачі позову до господарського суду, її копія направляється позивачем особисто, а господарському суду надаються відповідні докази її відправлення (ст. 57 ГПК України), то при подачі позову до адміністративного суду, останній сам направляє її відповідачам у справі, а на позивача покладається обов’язок додати до позову кількість його копій залежно від кількості відповідачів.
По-четверте, адміністративний процес включає нову стадію – стадію підготовчого провадження у справі, яка зокрема, полягає в проведенні попереднього судового засідання – після прийняття ухвали про відкриття провадження у справі, яке відбувається за участю сторін, та інших осіб, які беруть участь у справі. Лише за наслідком підготовчого провадження суддя приймає рішення про призначення справи до судового розгляду (ст. 121 КАС України).
По-п’яте, судовий процес в адміністративному суді відбувається з повним фіксуванням його технічними засобами (ст. 126 КАС України). При розгляді справ господарськими судами фіксування судового процесу відбувається лише за вимогою одного із учасників або за власною ініціативою судді (ст. 811 ГПК України).
На стадії оскарження рішень адміністративних судів
Суттєвими відмінностями оскарження рішень адміністративних і господарських судів є строки та порядок подання апеляційних скарг.
Якщо апеляційну скаргу на рішення господарського суду першої інстанції необхідно подати протягом 10 календарних днів з дня його прийняття, а у разі, якщо у судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини – з дня його підписання (ст. 93 ГПК України). То ст. 186 КАС України встановлено, що про апеляційне оскарження рішення суду першої інстанції спочатку подається заява, яка має інформативний характер і не повинна містити обґрунтування мотивів оскарження і вимог до суду апеляційної інстанції, які викладаються в апеляційній скарзі. Заява про апеляційне оскарження та апеляційна скарга подаються до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення, а копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції. Заява про апеляційне оскарження постанови суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення, або складення у повному обсязі. Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарження. Заява про апеляційне оскарження ухвали суду першої інстанції подається протягом п’яти днів з дня проголошення ухвали. Якщо ухвалу було постановлено без виклику особи, яка її оскаржує, то строк подання заяви про апеляційне оскарження обчислюється з дня отримання нею копії ухвали. Апеляційна скарга на ухвалу суду першої інстанції подається протягом десяти днів після подання заяви про апеляційне оскарження. Апеляційна скарга може бути подана без попереднього подання заяви про апеляційне оскарження, якщо скарга подається у строк, встановлений для подання заяви про апеляційне оскарження.
Окремо слід звернути увагу на момент узгодженості податкового зобов’язання після прийняття апеляційною інстанцією рішення у справі.
Законом № 2181 встановлено, що при зверненні платника податків до суду з позовом щодо визнання недійсним рішення контролюючого органу податкове зобов’язання вважається неузгодженим до розгляду судом справи по суті та прийняття відповідного рішення (пп. 5.2.4 п. 5.2 ст. 5).
Відповідно до ч. 5 ст. 254 КАС України постанова або ухвала суду апеляційної чи касаційної інстанції за наслідками перегляду, постанова Верховного Суду України набирають законної сили з моменту проголошення. Отже, з моменту прийняття судом апеляційної чи касаційної інстанції рішення у справі за позовом до податкового органу, незалежно від факту касаційного оскарження податкове зобов’язання вважається узгодженим. У такому разі відповідно до вимог Закону № 2181 такий платник податків зобов’язаний сплатити узгоджену суму податкового зобов’язання, а також пеню та штрафні санкції за їх наявності протягом десяти календарних днів, наступних за днем такого узгодження. З наступного дня після закінчення десятиденного строку для сплати узгодженої суми податкового зобов’язання всі активи платника податків, які знаходяться в його власності перебувають у податковій заставі, а податкове зобов’язання переходить у розряд податкового боргу.
При виникненні зазначеної ситуації одночасно із касаційною скаргою слід подавати клопотання про зупинення виконання судового рішення, яке оскаржуються, а також не ігнорувати приписи пп. 5.2.5 п. 5.2. ст. 5 Закону № 2181 і повідомляти податковий орган про факт подання касаційної скарги і клопотання про зупинення виконання рішення.
ГПК України ст.1211 чітко встановлено, що суд касаційної інстанції за заявою сторони чи поданням прокурора або за своєю ініціативою може зупинити виконання оскарженого рішення господарського суду до закінчення його перегляду в порядку касації. Норми КАС України не містять зазначеного положення. Його нормами передбачено, що при підготовці справи до касаційного розгляду суддя-доповідач протягом десяти днів після відкриття касаційного провадження, зокрема вирішує питання про зупинення виконання судових рішень, які оскаржуються. Усі рішення, ухвалені суддею-доповідачем під час підготовки справи до касаційного розгляду, викладаються у формі ухвали. Копії ухвал надсилаються особам, які беруть участь у справі (ст. 215). Зазначене дозволяє скаржнику разом з поданням касаційної скарги подати клопотання про зупинення виконання рішення апеляційної інстанції.
Слід зазначити, що оскарження рішень податкових органів крім основної своєї функції – захисту від неправомірних дій та рішень, може слугувати гарантованим способом відтягнення моменту сплати нарахованого податкового зобов’язання та штрафних санкцій строком мінімум на пів року, а з урахуванням того факту, що податковий орган практично завжди продовжує строк розгляду скарги – і на рік.
Джерело: [
www.justinian.com.ua]