ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
17.02.2005 р. N 34/281а
Відмовлено у порушенні провадження з перегляду
ухвалою Судової палати у господарських справах
Верховного Суду України
від 10 травня 2005 року
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів: головуючого Глос О. І., суддів: Бакуліної С. В., Кравчука Г. А., розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу ТОВ "Востокпневматика" на постанову Донецького апеляційного господарського суду від 12.10.2004 у справі N 34/281а господарського суду Донецької області за позовом ТОВ "Востокпневматика" до ДПІ у Калінінському районі м. Донецька про визнання недійсними податкових повідомлень-рішень, в судовому засіданні взяли участь представники: від позивача - Середенко Р. В., від відповідача - Бабій М. О., встановив:
Рішенням господарського суду Донецької області від 30.08.3004 у справі N 34/281а (суддя Кододова О. В.) позов задоволено: визнано недійсними податкові повідомлення-рішення ДПІ у Калінінському районі м. Донецька від 24.06.2004 N 0001122650/0 про визначення суми податкового зобов'язання з податку на додану вартість у сумі 4340,13 грн. та застосування штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 2170,06 грн., всього на загальну суму - 6510,20 грн., N 0001132650/0 про завищення бюджетного відшкодування на 774 грн. та штрафної санкції - 387 грн., N 0001112650/0 про визначення суми податкового зобов'язання з податку на прибуток у розмірі 7671,20 грн. та штрафної санкції - 3767,80 грн. Стягнуто з ДПІ у Калінінському районі м. Донецька на користь позивача витрати по оплаті державного мита у розмірі 85 грн. та 118 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
Не погоджуючись з вказаним рішенням, ДПІ у Калінінському районі м. Донецька подала апеляційну скаргу до Донецького апеляційного господарського суду.
Постановою Донецького апеляційного господарського суду від 12.10.2004 (судді Алєєва І. В., Величко Н. Л., М'ясищев А. М.) рішення господарського суду Донецької області від 30.08.3004 у справі N 34/281а скасовано, у задоволенні позову відмовлено.
У касаційній скарзі ТОВ ... просить скасувати постанову Донецького апеляційного господарського суду від 12.10.2004, а рішення господарського суду Донецької області від 30.08.3004 у справі N 34/281а залишити без змін, посилаючись на порушення господарським судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, а саме: ст. ст. 8, 9, 19 Конституції України, пп. 5.2.1 п. 5.2, пп. 5.3.9 п. 5.3 ст. 5, пп. 11.2.1 п. 11.2 ст. 11 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" від 22.05.97 N 283/97-ВР (зі змінами і доповненнями), пп. 7.4.1, 7.4.4 п. 7.4 ст. 7 Закону України "Про податок на додану вартість" від 03.04.97 N 168/97-ВР (зі змінами і доповненнями) та ч. 1 ст. 4, ст. ст. 34, 35, 43 та пп. 7, 8 ст. 105 Господарського процесуального кодексу України.
Розпорядженням заступника Голови Вищого господарського суду України Осетинського А. Й. від 16.02.2005 N 02-12.2/54 змінено склад колегії суддів та призначено колегію суддів у складі: головуючого - судді Глос О. І., суддів Бакуліної С. В., Кравчука Г. А.
Заслухавши пояснення представників позивача і відповідача, перевіривши матеріали справи, правильність застосування господарськими судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Вищого господарського суду України приходить до висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
Господарськими судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що ДПІ у Калінінському районі м. Донецька було проведено позапланову документальну перевірку підприємства позивача з питань дотримання вимог податкового законодавства при обчисленні та сплаті податку на додану вартість та податку на прибуток за період з 15.06.2000 по 31.12.2003, за наслідками якої складено акт від 23.06.2004 N 54/26-30962900, яким встановлено наступні порушення, а саме:
- пп. 5.3.9 п. 5.3 ст. 5 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" у зв'язку з віднесенням до складу валових витрат суми транспортних послуг у розмірі 25570,67 грн., наданих ТОВ "Санора", ТОВ "Селена", ТОВ "Фалтон", які не підтверджені відповідними документами - товарно-транспортними накладними, подорожніми листами вантажного автомобілю, використання яких передбачено п. 2 наказу Міністерства транспорту України та Міністерства статистики України від 29.12.95 N 488/346 "Про затвердження типових форм первинного обліку роботи вантажного автомобіля" (згідно з яким застосування товарно-транспортних накладних форми 1-ТН є обов'язковим для всіх суб'єктів господарської діяльності);
- пп. 7.4.4 п. 7.4 ст. 7 Закону України "Про податок на додану вартість" внаслідок віднесення до складу податкового кредиту сум податку на додану вартість за придбаними транспортними послугами, які не відносяться до складу валових витрат (ТОВ "Санора", ТОВ "Селена", ТОВ "Фалтон").
На підставі вказаного акта перевірки ДПІ у Калінінському районі м. Донецька були прийняті податкові повідомлення-рішення від 24.06.2004, а саме:
- N 0001122650/0, яким відповідно до пп. "а" пп. 4.2.2 п. 4.2 ст. 4, пп. 17.1.3 п. 17.1 ст. 17 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" від 21.12.2000 N 2181-III та пп. 7.4.4 п. 7.4 ст. 7 Закону України "Про податок на додану вартість" позивачу визначено суму податкового зобов'язання з податку на додану вартість у розмірі 6510,20 грн. (в т. ч. основний платіж - 4340,20 грн., штрафні санкції - 2170,06 грн.);
- N 0001132650/0, яким відповідно до до пп. "б" пп. 4.2.2 п. 4.2 ст. 4, пп. 17.1.3 п. 17.1 ст. 17 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" від 21.12.2000 N 2181-III та пп. 7.4.4 п. 7.4 ст. 7 Закону України "Про податок на додану вартість" виявлено завищення суми бюджетного відшкодування з податку на додану вартість у розмірі 774 грн.;
- N 0001112650/0, яким позивачу відповідно до пп. "а" пп. 4.2.2 п. 4.2 ст. 4, пп. 17.1.3 п. 17.1 ст. 17 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" від 21.12.2000 N 2181-III та пп. 5.3.9 п. 5.3 ст. 5 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" позивачу визначено суму податкового зобов'язання з податку на прибуток у розмірі 11439 (в т. ч. основний платіж - 7671,20 грн., штрафні санкції - 3 767,80 грн.).
Задовольняючи позовні вимоги, господарський суд першої інстанції виходив з того, що: по-перше, надання позивачу транспортних послуг ТОВ..., ТОВ...., ТОВ... підтверджено відповідними розрахунковими, платіжними та іншими первинними документами, наданими позивачем для перевірки (в т. ч. рахунками за транспортні послуги, платіжними дорученнями про оплату транспортних послуг, актами здачі-приймання виконаних робіт, які підтверджують надання транспортних послуг; відображенням операцій з придбання транспортних послуг у книзі придбання товарів (стор. 9 акта перевірки), податковими накладними); по-друге, посилання відповідача на порушення позивачем п. 2 наказу Міністерства транспорту України та Міністерства статистики України від 29.12.95 N 488/346 "Про затвердження типових форм первинного обліку роботи вантажного автомобіля" щодо підтвердження транспортних послуг товарно-транспортними накладними та подорожніми листами відповідної форми не можуть бути взяті до уваги, оскільки цей наказ не було у встановленому законом порядку зареєстровано в Міністерстві юстиції України; по-третє, висновок про правомірне віднесення до складу валових витрат витрат позивача по оплаті транспортних послуг спростовує висновки відповідача щодо порушення позивачем пп. 7.4.4 п. 7.4 ст. 7 Закону України "Про податок на додану вартість", а право позивача на податковий кредит підтверджено належно оформленими податковими накладними ТОВ..., ТОВ..., ТОВ...., які були перевірені органами державної податкової служби (згідно з актами перевірок зазначених підприємств у спірний період вони були зареєстровані як платники податку на додану вартість і порушень правил ведення податкового обліку з податку на додану вартість та податку на прибуток по взаємовідносинам з позивачем актами перевірок не встановлено).
Скасовуючи рішення господарського суду першої інстанції і відмовляючи у задоволенні позову, апеляційний господарський суд виходив з того, що: по-перше, позивачем безпідставно віднесено до складу валових витрат витрати по оплаті транспортних послуг, оскільки останні не підтверджені товарно-транспортними накладними та подорожніми листами, які за загальним правилом виступають основними транспортними документами; по-друге, надані позивачем неналежним чином оформлені товарно-транспортні накладні також не можуть розглядатися як докази у справі; по-третє, в ст. 62 Закону України "Про автомобільний транспорт" від 05.04.2001 N 2344-III закріплено обов'язок замовника перевезення вантажу забезпечити своєчасне і повне оформлення документів на перевезення вантажу; по-четверте, позивачем не доведено, що ТОВ...., ТОВ...., ТОВ.... мали ліцензії на здійснення перевезень вантажів.
Однак зазначені висновки апеляційного господарського суду не є такими, що грунтуються на правильному застосуванні норм матеріального та процесуального права з огляду на наступне.
Згідно з п. 5.1 ст. 5 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" валові витрати виробництва та обігу - це сума будь-яких витрат платника податку у грошовій, матеріальній або нематеріальній формах, здійснюваних як компенсація вартості товарів (робіт, послуг), які придбаваються (виготовляються) таким платником податку для їх подальшого використання у власній господарській діяльності.
Відповідно до пп. 5.2.1 п. 5.2 ст. 5 вказаного Закону до складу валових витрат включаються суми будь-яких витрат, сплачених (нарахованих) протягом звітного періоду у зв'язку з підготовкою, організацією, веденням виробництва, продажем продукції (робіт, послуг) і охороною праці з врахуванням обмежень, встановлених пунктами 5.3 - 5.8 цієї статті.
Згідно з пп. 5.3.9 п. 5.3 ст. 5 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" валові витрати мають бути підтверджені відповідними розрахунковими, платіжними та іншими документами, обов'язковість ведення і зберігання яких передбачена правилами ведення податкового обліку.
Господарськими судами встановлено і відповідачем не заперечується, що валові витрати підтверджені наданими позивачем рахунками за транспортні послуги, платіжними дорученнями про перерахування коштів за транспортні послуги, актами здачі-приймання виконаних робіт по перевезенню вантажів та податковими накладними, які були досліджені відповідачем (стор. 6 акта перевірки); крім того, придбання транспортних послуг відображено у книзі придбання товарів за відповідний період.
Відповідно до пп. 11.2.1 п. 11.2 ст. 11 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" датою збільшення валових витрат виробництва (обігу) вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: або дата списання коштів з банківських рахунків платника податку на оплату товарів (робіт, послуг), а в разі їх придбання за готівку - день їх видачі з каси платника податку; або дата оприбуткування платником податку товарів, а для робіт (послуг) - дата фактичного отримання платником податку результатів робіт (послуг).
Слід зазначити, що п. 5.10 ст. 5 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" заборонено установлення додаткових обмежень щодо віднесення витрат до складу валових, крім тих, що зазначені в цьому Законі.
Таким чином, цілком правомірними є висновки господарського суду першої інстанції щодо підтвердження валових витрат позивача у спірний період наданими первинними документами бухгалтерського обліку і, відповідно, правомірного віднесення позивачем до складу валових витрат витрат по оплаті транспортних послуг.
Не можуть бути взяті до уваги посилання відповідача в акті перевірки на порушення позивачем п. 2 наказу Міністерства транспорту України та Міністерства статистики України від 29.12.95 N 488/346 "Про затвердження типових форм первинного обліку роботи вантажного автомобіля", яким передбачено обов'язкове застосування для всіх суб'єктів господарської діяльності товарно-транспортних накладних форми N 1-ТН (яка, на думку відповідача, разом з подорожнім листом є єдиним документом, що підтверджує правомірність віднесення до складу валових витрат витрат по оплаті транспортних послуг), оскільки вищезазначений наказ в порушення вимог Указу Президента України "Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади" від 03.10.92 N 493/92 не було зареєстровано в Міністерстві юстиції України.
Не можуть бути взяті до уваги і доводи відповідача щодо недоведення позивачем факту наявності у підприємств, що надавали транспортні послуги, відповідних ліцензій на здійснення перевезення вантажів, оскільки встановлення зазначених фактів не входить до предмету доказування у даній справі (предметом спору є правомірність віднесення до валових витрат витрат позивача по оплаті транспортних послуг).
Що стосується правомірності включення до податкового кредиту сум податку на додану вартість, сплачених позивачем у зв'язку з придбанням транспортних послуг, слід зазначити наступне.
Відповідно до пп. 7.4.1 п. 7.4 ст. 7 Закону України "Про податок на додану вартість" податковий кредит звітного періоду складається із сум податків, сплачених (нарахованих) платником податку у звітному періоді у зв'язку з придбанням товарів (робіт, послуг), вартість яких відноситься до складу валових витрат виробництва (обігу) та основних фондів чи нематеріальних активів, що підлягають амортизації.
Згідно з пп. 7.4.5 п. 7.4 ст. 7 Закону України "Про податок на додану вартість" не дозволяється включення до податкового кредиту будь-яких витрат по сплаті податку, що не підтверджені податковими накладними чи митними деклараціями, а при імпорті робіт (послуг) - актом прийняття робіт (послуг) чи банківським документом, який засвідчує перерахування коштів в оплату вартості таких робіт (послуг).
У разі коли на момент перевірки платника податку органом державної податкової служби суми податку, попередньо включені до складу податкового кредиту, залишаються не підтвердженими зазначеними цим підпунктом документами, платник податку несе відповідальність у вигляді фінансових санкцій, установлених законодавством, нарахованих на суму податкового кредиту, не підтверджену зазначеними цим підпунктом документами.
Господарським судом встановлено підтвердження витрат позивача по сплаті податку належно оформленими податковими накладними ТОВ "Санора", ТОВ "Селена", ТОВ "Фалтон" (які згідно з актами перевірок органів державної податкової служби, що знаходяться в матеріалах справи, у спірний період були зареєстровані як платники податку на додану вартість, і порушень правил ведення податкового обліку з податку на додану вартість та податку на прибуток у взаємовідносинах з позивачем у спірний період зазначеними актами перевірок не встановлено).
Викладене спростовує висновки відповідача щодо порушення позивачем пп. 7.4.4 п. 7.4 ст. 7 Закону України "Про податок на додану вартість" при віднесенні до податкового кредиту витрат по сплаті податку на додану вартість при придбані транспортних послуг.
Враховуючи викладене, рішення господарського суду першої інстанції відповідає вимогам чинного законодавства і фактичним обставинам справи, у зв'язку з чим підстав для його скасування у Донецького апеляційного господарського суду не було.
Викладене свідчить про неправильне застосування апеляційним господарським судом норм матеріального права, що відповідно до ст. 11110 Господарського процесуального кодексу України є підставою для скасування постанови апеляційного господарського суду.
Враховуючи викладене, керуючись ст. ст. 1115, 1117, п. 6 ст. 1119, 11110, 11111 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України постановив:
Касаційну скаргу ТОВ... задовольнити.
Скасувати постанову Донецького апеляційного господарського суду від 12.10.2004, а рішення господарського суду Донецької області від 30.08.3004 у справі N 34/281а залишити в силі.