Комп’ютер — до складу ОФ, монітор — на валові витрати
Підприємство придбало комп’ютер. У накладній написано окремо вартість комп’ютера — 1116 грн і вартість монітора — 598 грн (без ПДВ). Чи може підприємство відразу ж віднести монітор на витрати?
Згідно з П(С)БО 7, основні засоби — це матеріальні активи, що їх підприємство утримує з метою використання у процесі виробництва або постачання товарів, надання послуг, надання в оренду іншим особам або для здійснення адміністративних і соціально-культурних функцій, очікуваний термін корисного використання яких перевищує один рік (або операційний цикл, якщо він більший за рік).
Одиницею обліку основних засобів є об’єкт основних засобів, тобто закінчений пристрій:
— з пристроями й обладнанням до нього;
— конструктивно відокремлений предмет, призначений для виконання певних самостійних функцій;
— відокремлений комплекс конструктивно з’єднаних предметів однакового або різного призначення, причому кожен предмет може виконувати свої функції, а комплекс — роботу загалом тільки у складі комплексу, а не самостійно.
Якщо один об’єкт основних засобів складається з частин, що мають різний термін корисного використання (експлуатації), то кожна з цих частин може визнаватися у бухгалтерському обліку як окремий об’єкт основних засобів.
З метою податкового обліку, згідно з пп. 8.2.1 Закону про прибуток, під терміном «основні фонди» маються на увазі матеріальні цінності, які призначаються платником податків для використання у господарській діяльності протягом періоду, що перевищує 365 днів з дати введення в експлуатацію, і вартість яких перевищує 1000 грн. З цим критерієм треба порівнювати вартість об’єкта без ПДВ, якщо підприємство — платник ПДВ. Якщо ж підприємство — неплатник ПДВ або ж об’єкт передбачається використовувати для операцій, які не обкладаються ПДВ, тоді з вказаним вище критерієм порівнюємо вартість об’єкта з ПДВ.
Якщо об’єкт основних засобів складається з кількох відокремлених частин, вартість кожної з яких достовірно визначена, то у цьому разі, на думку автора, може бути два варіанти обліку:
1) якщо термін служби всіх частин об’єкта однаковий, всі вони обліковуються у складі первісної вартості цього об’єкта;
2) якщо термін служби частин об’єкта неоднаковий, то кожна з цих частин може визнаватися окремим об’єктом основних засобів.
Одиницею обліку основних фондів у податковому обліку є група основних фондів (крім основних фондів групи 1). Облік балансової вартості основних фондів груп 2, 3, 4 ведеться за сукупною балансовою вартістю групи основних фондів.
У цій ситуації з метою податкового обліку витрат на придбання комп’ютера ці витрати розглядатимуться як витрати на придбання двох окремих об’єктів. Тільки один із них підпадає під визначення основних фондів, а саме той, вартість якого перевищує 1000 грн. Витрати на придбання комп’ютера збільшать вартість групи 4 у податковому обліку й амортизуватимуться починаючи з кварталу, наступного за кварталом, в якому вони були здійснені.
А витрати на придбання монітора треба віднести до валових у загальному порядку, не забуваючи про те, що вони повинні будуть враховуватися під час перерахунку згідно з п. 5.9. Закону про оподаткування прибутку.
Увага! На практиці податківці можуть не погодитися з тим, що монітор можна обліковувати окремо від комп’ютера, і відповідно, віднести його вартість на валові витрати, тому підприємство мусить бути готовим обгрунтувати обраний ним порядок податкового обліку.
У бухгалтерському і податковому обліку ця операція буде відображена таким чином (див. таблицю 1):
Таблиця 1№ з/п Зміст господарської операції Сума, грн Бухгалтерський облік Податковий облік
Д-т К-т ВД ВВ
1. Отримано комп’ютер і монітор 1714 152 631 - 598
2. Відображено ПДВ за надходженням комп’ютера 342,8 641 631 - -
3. Введення комп’ютера в експлуатацію 1714 104 152 - -
Юлія МИРОНОВА, «Дебет-Кредит»
_______________
Корисна інформація для бухгалтера